Dzisiejsza data:

Erazm Jakub Barącz

(2 czerwca [data z pomnika], 31 maja [w dokumentach] 1859 Lwów – 21 stycznia 1928 Kraków)

naczelnik salin w Wieliczce, kolekcjoner dzieł sztuki 

rodzina

pochodził z rodziny ormiańskiej

syn Jakuba, właściciela Hotelu Krakowskiego, urzędnika lwowskiej Dyrekcji Skarbowej i Teresy z Truchlińskich 

Erazm Barącz     Erazm Barącz by Malczewski     Erazm Barącz by Wyczółkowski 

Erazm Barącz na portrecie                        Erazm Barącz na portrecie                           Portret Erazma Barącza autorstwa

Leona Wyczółkowskiego (1911),              Jacka Malczewskiego (1907),                       Leona Wyczółkowskiego, 1909

 w zbiorach Lwowskiej Galerii Obrazów  w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie 

bracia: 

Tadeusz (1849 III 24 Lwów – 1905 III 12 Lwów), rzeźbiarz, poślubił Marię Rejchan

Roman (1856 VIII 8 Lwów – 1930 VIII 29 Lwów), profesor chirurgii Uniwersytetu Lwowskiego

Stanisław (1864-1936), poeta i tłumacz

Władysław (1865-1919) aktor i dyrektor Teatru Wielkiego we Lwowie

biogram

           Po ukończeniu szkoły początkowej i gimnazjum we Lwowie, obdarzony talentem malarskim zaczął kształcić się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, zmienił jednak plany i studiował na Akademii Górniczej w Leoben. Po ukończonych studiach wrócił do Polski, pracował w polskich kopalniach soli, (między innymi w Gorlicach, w kopalniach Galicji i Bukowiny oraz we Lwowie w Krajowej Dyrekcji Skarbu), w końcu osiadł w Wieliczce, gdzie uzyskał stanowisko naczelnika salin. 

           Przyczynił się do utworzenia podziemnej Kaplicy Św. Kingi, był autorem map, planów i rysunków technicznych kopalni, w uznaniu zasług jedną z komór nazwano jego imieniem. Komora ta swe niezapomniane walory widokowe zawdzięcza jeziorku o głębokości około 9 m, wypełnionego solanką.

           Na emeryturze zamieszkał w Krakowie, gdzie przekazał Muzeum Narodowemu swoje zbiory sztuki i bibliotekę, blisko 500 obrazów i rzeźb polskich i obcych oraz przedmiotów przemysłu artystycznego i sprzętarstwa, świadczących o dużym znawstwie i wyrobionym smaku oraz poczuciu estetyki zbieracza. Tak pisał o swojej decyzji przekazania zbiorów oraz o samej kolekcji:

           Od dziesiątek lat poza Mojem zawodowem zajęciem oddawałem się z zamiłowaniem studiom w zakresie sztuki i sztuki stosowanej przyczem zacząłem kolekcjonować, z czego znów z biegiem lat powstały dość poważne zbiory. Chcąc aby ta moja długoletnia praca znalazła trwały wyraz, a zbiory nie rozproszyły się po mojej śmierci, postanowiłem całą moją kolekcję składającą się z dzieł sztuki malarskiej, graficznej, rzeźbiarskiej i dzieł sztuki stosowanej, a mianowicie mebli antycznych, dywanów wschodnich, pasów wschodnich i polskich, makat, broni, rozmaitych sprzętów, biblioteki etc. Ofiarować narodowi polskiemu, kładąc je w darze Gminie Miasta Krakowa jako dział muzeum narodowego.

           Jako Ormianin miał szczególne zamiłowanie do kolekcji dzieł wschodnich (tkaniny i broń).

           Zmarł nagłą śmiercią, zatruwszy się rybą, pochowany został na Cmentarzu Rakowickim, w sąsiedztwie kaplicy Helclów, (kwatera Cc, południowy-wschód) na koszt miasta. Władze Krakowa ufundowały okazały pomnik z wymowną sentencją:

          Przy zawodowych trudach zamiłowanie oddał zabytkom sztuki. Zbiory swoje darował miastu Krakowowi, które na znak wdzięczności a trwałej pamięci ten grobowiec wystawiło.

kalendarium

1877 – przeniósł się do Akademii Górniczej w Leoben 

1880 - otrzymał dyplom inżyniera górnika (odpowiednik magistra)

1892 – objął posadę w kopalni w Wieliczce

1900 - reprezentował wielicką kopalnię na światowej wystawie w Paryżu

1915-1921 – pełnił funkcję naczelnika Zarządu Salinarnego

1919 X - gościł w swoim domu w Kopalni Soli w Wieliczce Józefa Piłsudskiego

1921 VII 30 - przekazał notarialnie swoje zbiory sztuki i bibliotekę Muzeum Narodowemu w Krakowie

1922 - zamieszkał w Krakowie

1922 – został kustoszem Muzeum Narodowego oraz ekspertem w dziedzinie malarstwa i tkanin wschodnich 

1923 VI 26 – w specjalnie odnowionym domu przy ul. Karmelickiej 51 otwarto oddział Muzeum Narodowego im. Erazma Barącza. Muzeum powstało z jego daru obejmującego obrazy dawnych mistrzów (17) i współczesne (112), rzeźby, meble, tkaniny, zegary, broń itd. Oddzielną część stanowiły kobierce, makaty, i pasy polskie i wschodnie z XVII-XIX wieku 

1927 X 22 - w odbytych wyborach wszedł do władz TPSP 

źródła:

Zbigniew Bocheński, Barącz Erazm, „Polski Słownik Biograficzny” Kraków 1935

Wojciech Gawroński, Słownik biograficzny wieliczan, Wieliczka 2008

A. Howhanian, Ś.P. Erazm Barącz i jego zbiory, "Posłaniec Św. Grzegorza" 1928, nr 10-11

J. Skorupska-Szarlej, Dzieje zbiorów Erazma Barącza, „Studia i Materiały do Dziejów Żup Solnych w Polsce” nr 27, 2010, s. 243–244 

Kronika Krakowa, Warszawa 1996 

Czesław Brzoza, Kraków między wojnami, Kraków 1998