Zygmunt Konieczny

(3 I 1937 Kraków - )

kompozytor

biogram

           Studiując na Wydziale Kompozycji w PWSM w Krakowie rozpoczął współpracę z kabaretem Piwnica pod Baranami i Teatrem im. J. Słowackiego, później ze Starym Teatrem. Jest autorem wielu piosenek, zwłaszcza dla Piwnicy pod Baranami i E. Demarczyk, między innymi Karuzela z madonnami, Grande valse brillante, Pejzaż, Ta nasza młodość, Przychodzimy, odchodzimy …, Groble, tworzy muzykę do spektakli teatralnych: Dziady A. Mickiewicza i Wyzwolenie S. Wyspiańskiego (reż. K. Swinarski Stary Teatr), Biesy według F. Dostojewskiego i Klątwa S. Wyspiańskiego (reż. A. Wajda, Stary Teatr), Do piachu T. Różewicza (reż. T. Łomnicki, Teatr Na Woli, Warszawa), Mistrz i Małgorzata według M. Bułhakowa (reż. M. Englert, Teatr Współczesny, Warszawa), twórca muzyki do filmów: Krajobraz po bitwie (reż. A. Wajda), Lawa, Dolina Issy (reż. T. Konwicki), Klucznik, Ucieczka z kina „Wolność" (reż. W. Marczewski), Jańcio Wodnik, Historia kina w Popielawach (reż. J.J. Kolski).

           Należy do Związku Artystów i Kompozytorów Scenicznych, jest laureatem wielu nagród, odznaczony między innymi Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

kalendarium

1959 – rozpoczął współpracę z kabaretem Piwnica pod Baranami i Teatrem im. J. Słowackiego

1963 - ukończył Wydział Kompozycji w PWSM w Krakowie

1963 – rozpoczął współpracę ze Starym Teatrem

1974 – laureat nagrody miasta Krakowa

1990 – otrzymał Złote Lwy Gdańskie

1998 – odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski

1999 - I nagroda (tzw. polski Oscar) za muzykę do filmu Historia kina w Popielawach

strona autorska

czytaj więcej ...