Regina Chłopicka
(19 sierpnia 1934 Jaryczów Nowy koło Lwowa, Ukraina – 25 października 2021 Kraków)
teoretyk muzyki, pedagog
rodzina
z domu Rudnicka
córka Karola (1898 X 13 Żydaczów – 1940 Charków, zamordowany przez NKWD), herbu Jastrzębiec, i Heleny Krzeczunowicz (1905 II 4 – 1984 IV 1)
poślubiła Władysława Chłopickiego (1927–2009), inżynier, absolwent AGH
dzieci: Maciej, żona Kinga Sitarska; Władysław, żona Joanna Grzybek; Stefan, żona Joanna Maria Mycielska
biogram
Studiowała grę na fortepianie oraz teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, gdzie następnie podjęła działalność naukową, została profesorem, pełniła funkcję dziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej.
W jej obszarze zainteresowań znalazła się polska muzyka współczesna (Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski), teatr muzyczny XX wieku, sacrum i profanum w muzyce, topos śmierci w muzyce (gatunki pasji i requiem). Opublikowała ponad 50 prac z zakresu współczesnej muzyki polskiej, dziejów gatunku mszy żałobnej i pasji od chorału gregoriańskiego po czasy najnowsze, problematyki teatru muzycznego XX wieku oraz współczesnych metod analizy muzycznej.
Była uczestniczką licznych sympozjów i konferencji naukowych w kraju i za granicą (między innymi w Paryżu, Tours, Londynie, Chemnitz, Lublanie, Aarhus), członkiem towarzystw naukowych (między innymi Societe Francaise d'Analyse Musicale, Societe Internationale d'Histoire Comparee du Theatre, de l'Opere et du Ballet), zespołów badawczych (Centre Nationale de la Recherche Scientifique, Paryż) oraz kolegiów redakcyjnych („Revue Europeene Bilingue. Theater — Opera — Ballet", Paryż). Członek Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena. Wykładała gościnnie na uczelniach polskich i zagranicznych.
Pochowana na Cmentarzu Rakowickim
wybrane publikacje:
1977 – Witold Lutosławski “Pięć pieśni do słów Iłłakowiczówny”, [w:] Pieśń z orkiestrą lub zespołem kameralnym 1876-1976, Kraków
1998 - Stylistic Phases in the Work of Krzysztof Penderecki [w:] Studies in Penderecki, vol. I, Princeton
1998 - The Torture and the Stake in the “Devil of Loudun” by K. Penderecki [w:] "Theatre, Opera, Ballet", no 4, Paris
1999 - Les liens entre la musique de Penderecki et la tradition de ritualite religieuse [w:] Musique et Rite, "Les Cahiers du CIREM", no 44-46
1999 - Teatr muzyczny K. Pendereckiego [w:] Opera polska XX wieku, Poznań
2000 - Krzysztof Penderecki – między sacrum a profanum: studia nad twórczością wokalno-instrumentalną. Kraków
2003 - Krzysztof Penderecki: musica sacra – musica profana: a study of vocal-instrumental works. Poznań 2003
kalendarium
1957–1959 – studiowała grę na fortepianie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (PWSM) w Krakowie
1959–1965 – studiowała teorię muzyki w PWSM
1981 – członek Związku Kompozytorów Polskich
1996 i 1998 – wykładała gościnnie w Tours - Universite F. Rabelais
1998 – zrealizowała przewód kwalifikacyjny pierwszego stopnia
1998 – wykładała gościnnie w Paryżu - École Normale Supérieure i Centre National de la Recherche Scientifique
1998 – wykładała w Eugene (Oregon) - International Bach Academy
1999 – profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej w Krakowie
1999–2005 – pełniła funkcję dziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej
2001 – Złoty Krzyż Zasługi
2003 – Nagroda Excellence in Teaching Award
2014 – Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
2021 – doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich
źródła:
W. Berny-Negrey, Regina Chłopicka [w:] "Encyklopedia muzyczna PWM", część biograficzna pod redakcją Elżbiety Dziębowskiej, suplement CD do t. II, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2001