Dzisiejsza data:

Regina Chłopicka

(19 sierpnia 1934 Jaryczów Nowy koło Lwowa, Ukraina – 25 października 2021 Kraków)

teoretyk muzyki, pedagog

rodzina

z domu Rudnicka

córka Karola (1898 X 13 Żydaczów – 1940 Charków, zamordowany przez NKWD), herbu Jastrzębiec, i Heleny Krzeczunowicz (1905 II 4 – 1984 IV 1)

poślubiła Władysława Chłopickiego (1927–2009), inżynier, absolwent AGH

dzieci: Maciej, żona Kinga Sitarska; Władysław, żona Joanna Grzybek; Stefan, żona Joanna Maria Mycielska

biogram

           Studiowała grę na fortepianie oraz teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, gdzie następnie podjęła działalność naukową, została profesorem, pełniła funkcję dziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej.

           W jej obszarze zainteresowań znalazła się polska muzyka współczesna (Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski), teatr muzyczny XX wieku, sacrum i profanum w muzyce, topos śmierci w muzyce (gatunki pasji i requiem). Opublikowała ponad 50 prac z zakresu współczesnej muzyki polskiej, dziejów gatunku mszy żałobnej i pasji od chorału gregoriańskiego po czasy najnowsze, problematyki teatru muzycznego XX wieku oraz współczesnych metod analizy muzycznej.

           Była uczestniczką licznych sympozjów i konferencji naukowych w kraju i za granicą (między innymi w Paryżu, Tours, Londynie, Chemnitz, Lublanie, Aarhus), członkiem towarzystw naukowych (między innymi Societe Francaise d'Analyse Musicale, Societe Internationale d'Histoire Comparee du Theatre, de l'Opere et du Ballet), zespołów badawczych (Centre Nationale de la Recherche Scientifique, Paryż) oraz kolegiów redakcyjnych („Revue Europeene Bilingue. Theater — Opera — Ballet", Paryż). Członek Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena. Wykładała gościnnie na uczelniach polskich i zagranicznych.

           Pochowana na Cmentarzu Rakowickim

wybrane publikacje:

1977Witold Lutosławski “Pięć pieśni do słów Iłłakowiczówny”, [w:] Pieśń z orkiestrą lub zespołem kameralnym 1876-1976, Kraków

1998 - Stylistic Phases in the Work of Krzysztof Penderecki [w:] Studies in Penderecki, vol. I, Princeton

1998 - The Torture and the Stake in the “Devil of Loudun” by K. Penderecki [w:] "Theatre, Opera, Ballet", no 4, Paris

1999 - Les liens entre la musique de Penderecki et la tradition de ritualite religieuse [w:] Musique et Rite, "Les Cahiers du CIREM", no 44-46

1999 - Teatr muzyczny K. Pendereckiego [w:] Opera polska XX wieku, Poznań

2000 - Krzysztof Penderecki – między sacrum a profanum: studia nad twórczością wokalno-instrumentalną. Kraków

2003 - Krzysztof Penderecki: musica sacra – musica profana: a study of vocal-instrumental works. Poznań 2003

kalendarium

1957–1959 – studiowała grę na fortepianie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (PWSM) w Krakowie

1959–1965 – studiowała teorię muzyki w PWSM

1981 – członek Związku Kompozytorów Polskich

1996 i 1998 – wykładała gościnnie w Tours - Universite F. Rabelais

1998 – zrealizowała przewód kwalifikacyjny pierwszego stopnia

1998 – wykładała gościnnie w Paryżu - École Normale Supérieure i Centre National de la Recherche Scientifique

1998 – wykładała w Eugene (Oregon) - International Bach Academy

1999 – profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej w Krakowie

1999–2005 – pełniła funkcję dziekana Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej

2001 – Złoty Krzyż Zasługi

2003 – Nagroda Excellence in Teaching Award

2014 – Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

2021 – doroczna Nagroda Związku Kompozytorów Polskich

źródła:

W. Berny-Negrey, Regina Chłopicka [w:] "Encyklopedia muzyczna PWM", część biograficzna pod redakcją Elżbiety Dziębowskiej, suplement CD do t. II, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2001