Dzisiejsza data:

Jan Władysław Bukowski

(10 stycznia 1873 Barszczowice koło Lwowa – 1 września 1943 Nowy Targ)

malarz, grafik, pedagog 

rodzina

syn Michała i Izabelli z Matusińskich 

Jan Bukowski

Jan Bukowski, źródło: Nowości Ilustrowane. 1916, nr 41

brat Henryka, sędziego w Brzesku, męża Olgi Rossknechtówny, córki Michała, dyrektora okocimskiego browaru

10 kwietnia 1902 roku poślubił Marię Sporn, nauczycielkę tkactwa, haftu i aplikacji w Szkole Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego dla Kobiet

biogram

           Do szkoły średniej uczęszczał w Krakowie i Nowym Sączu. Studia rozpoczął na Wydziale Prawa UJ, następnie studiował w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza, T. Axentowicza, L. Wyczółkowskiego oraz J. MalczewskiegoPo otrzymaniu stypendium wyjechał do Monachium, gdzie uczył się w szkole graficznej Neumanna i Wolffa oraz w zakładach przemysłu artystycznego.

           Po powrocie do Krakowa założył i przez dwa lata prowadził Szkołę Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego dla Kobiet oraz uczył w szkole malarskiej M. Niedzielskiej. Został kierownikiem artystycznym drukarni uniwersyteckiej, kierował Zakładem Witraży S. Żeleńskiego, wykładał w Szkole Sztuk Pięknych, był współzałożycielem Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana oraz działaczem wielu stowarzyszeń artystycznych.

           Uprawiał malarstwo olejne i akwarele, malował portrety, pejzaże, sceny rodzajowe, zajmował się grafiką książkową i rzemiosłem artystycznym; projektował wystrój wnętrz, mozaiki i witraże, był autorem wielu malowideł religijnych. Był autorem całościowych projektów wnętrz (malowideł, witraży, mebli) w kościele NMP w Kobierzynie, Jezuitów przy ulicy Kopernika (przed 1921) i siedzibie firmy J. Piaseckiego przy Rynku Głównym 47. Był twórcą polichromii w kaplicy św. Jana Nepomucena przy kościele Mariackim (wraz z W. Tetmajerem) oraz projektów malowideł realizowanych przez firmę K. Orleckiego, między innymi w północnych kaplicach i przyziemiu południowym wieży kościoła Mariackiego, w kościele Cystersów w Mogile, Bernardynek przy ulicy Poselskiej (również witraże), Kapucynów (kaplica Loretańska). Projektował kartony do witraży w kościele Św. Szczepana, do bramy zakładu Żeleńskiego, klatki schodowej gmachu Muzeum Przemysłowego, a także meble do Sali Posiedzeń pałacu Wielopolskich.

           Projektował oprawy introligatorskie, ekslibrisy, ilustracje oraz typografię czasopism (np. „Chimery”). Wprowadzał do swych prac motywy zdobnictwa ludowego, chętnie stosował kolor i złocenia. W licznych swoich pracach graficznych i oprawach ksiąg nawiązywał do średniowiecznych rękopisów iluminowanych.

           Pochowany na Cmentarzu Rakowickim (kwatera LD, rząd zachodni).

           O jego sztuce pisała niegdyś prasa: Pod ręką jego wszystko się przemienia w piękno. Cichy, wytworny, w świecie swych umiłowań zatopiony, wszystkie siły skupił około jednego zadania: wyrwania życia z objęć pospolitości, szarzyzny lub bezdusznego naśladownictwa obcych…

wybrane prace:

1902 – polichromia w kaplicy św. Jana Nepomucena przy kościele Mariackim

1903 – polichromia w kościele parafialnym w Bolesławcu koło Wieruszowa

1905 – okładka do Apokryfów Ignacego Radlińskiego

1906 – ekslibris Biblioteki Jagiellońskiej

1907 – polichromia w Skrzyszowie koło Tarnowa

1909 – mozaika w rogu Domu Suskiego w Krakowie nad portalem wejściowym

1911 – polichromia w kościele parafialnym w Bochni

1913 – polichromia w kościele św. Józefa

1913 – polichromia w kościele w Szczyrzycu

1914–1918 – polichromia, witraże i malowidła w kościele Bernardynek

1916 – brzeską Tarczę Legionów

1918 – mozaika zdobiąca stiukowe wnętrze konchy neorenesansowego ołtarza głównego w Bazylice Najświętszego Serca Pana Jezusa w Krakowie

1919 – polichromia nawy głównej i naw bocznych w Sanktuarium Krzyża Świętego Ojców Cystersów w Mogile

1921 – polichromia w nowym kościele Jezuitów

1925–1928 – malowidła w północnych kaplicach i przyziemiu południowym wieży kościoła Mariackiego

1926 – polichromia w Domku Loretańskim w Krakowie

1930 – polichromia w kościele św. Małgorzaty w Nowym Sączu

1930–1933 – polichromia i witraże w kościele św. Jana Chrzciciela w Proszowicach

1932 – witraże do kościoła w Kąclowej koło Nowego Sącza

wybrane ilustracje:

1902 - Synowie ziemi S. Przybyszewski

1906 - Dialogi o sztuce O. Wilde

1908 - Almanach Błękitny J. Dunin–Borkowski

1910 - Bogurodzica

1910Madonna Busowicka W. Łoziński

1905–1913 - Dzieła Nitsche

kalendarium

1893–1900 – studiował w krakowskiej SSP

1900 – otrzymał stypendium i wyjechał do Monachium

1902 – uruchomił w Krakowie Szkołę Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego dla Kobiet

1902 – poślubił Marię Sopron

1904–1915 – kierownik artystyczny Drukarni UJ

1907–1908 – kierownik fabryki witraży S. Żeleńskiego

1909-1912 – wykładowca w Szkole Sztuk Pięknych dla Kobiet M. Niedzielskiej

1912 – stworzył (wraz z W. Tetmajerem) polichromię kaplicy św. Jana Nepomucena w kościele Mariackim

1912 – profesor krakowskiej Szkoły Przemysłu Artystycznego

1929 XI 27 – odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski

źródła:

Słownik biograficzny historii Polski, Ossolineum, Wrocław 2005

S. Łoza, Czy wiesz kto to jest, Warszawa 1938

M. Wallis, Secesja, Warszawa 1974

Piotr de Bończa Bukowski, Artur Jurczyszyn (red.): Sztuka Jana Bukowskiego, Kraków 2022

Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających: malarze rzeźbiarze, graficy, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1971

Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska, Warszawa 2016 

Michał Rożek, Przewodnik po zabytkach i kulturze Krakowa, Warszawa-Kraków 1997