Barbara Buczkówna
Buczek
(9 stycznia 1940 Kraków – 17 stycznia 1993 Kraków)
kompozytorka, pianistka i pedagog
biogram
Naukę gry na fortepianie rozpoczęła pod kierunkiem ojca. Po ukończeniu Państwowego Liceum Muzycznego w Krakowie w klasie fortepianu Marii Bilińskiej-Riegerowej, kontynuowała naukę gry na fortepianie w klasie Ludwika Stefańskiego, a następnie studiowała kompozycję u Bogusława Schaeffera w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem. Do końca życia pracowała na uczelni jako pedagog, prowadziła wykłady z zakresu gry na fortepianie, kontrapunktu i kompozycji.
Należała do stowarzyszenia artystycznego Grupa Krakowska oraz międzynarodowego stowarzyszenia Frau und Musik.
Jej dorobek kompozytorski stanowią utwory orkiestrowe, kameralne i solowe o złożonej fakturze. Zajmowała się filozofią kultury, szczególnie interesowały ją spotkania muzyki współczesnej z innymi dziedzinami sztuki. Zaniedbała swoją twórczość dla działalności pedagogicznej. Jest również autorką studiów i artykułów o muzyce współczesnej.
Laureatka nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich w Katowicach, Warszawie, Łańcucie, Rzymie i Wiedniu. Jej utwory były wykonywane na festiwalach muzyki współczesnej w kraju i za granicą.
Pochowana na Cmentarzu Salwatorskim.
wybrane kompozycje:
1968 - Sonata breve per piano forte
1968 - Mikrosonata na skrzypce solo
1968 - Studium nr 1 na flet
1968 - I Kwartet smyczkowy
1969 - Kwintet na instrumenty dęte
1969 - Koncert wokalny na 12 głosów solowych
1970 - Studium na skrzypce solo
1970 - Metafonie na wielką orkiestrę
1970 - Utwór dla dwóch wykonawców na flet, fortepian i wiolonczelę
1970 - Dwie impresje na orkiestrę
1974 - Labirynt na wielką orkiestrę
1974 - Anekumena. Koncert na 89 instrumentów
1974 - Sekstet na flet, altówkę, wiolonczelę, sopran i dwa fortepiany
1975 - Assemblage na flet altowy i orkiestrę smyczkową
1976 - Simplex na orkiestrę
1976 - Duodecet smyczkowy
1977 - Eidos I na skrzypce solo
1977 - Eidos II [wersja I] na tubę
1978 - Hipostaza, kwintet na sopran, flet, wibrafon, wiolonczelę i saksofon
1979 - Eidos III na fagot solo
1979 - Koncert na skrzypce i orkiestrę
1982 - Désunion na sopran i kontrabas
1984 - Eidos II [wersja II] na tubę i fortepian
1984 - Motet na instrumenty, recytatorów, baryton i taśmę
1985 - II Kwartet smyczkowy "Transgressio"
1985 - Primus inter pares na róg i 6 instrumentów lub flet, saksofon sopranowy, klarnet basowy, skrzypce i kontrabas
1986 - Koncert na wiolonczelę, chór i orkiestrę
1989 - Les sons ésotériques na flet, komputer i taśmę
1991 - Les accords ésotériques na fortepiano
1991 - Eidos IV na fortepian
1992 - Intermezzo na fortepian
kalendarium
1959 – ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne w Krakowie
1959–1965 - studiowała u Ludwika Stefańskiego (fortepian) w krakowskiej PWSM
1969–1974 – studiowała u Bogusława Schaeffera (kompozycja) w PWSM
1970 – uzyskała III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach za Dwie impresje na orkiestrę
1982 – otrzymała wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Niccolo Paganiniego w Rzymie za Koncert na skrzypce i orkiestrę
1984 – uczestniczyła w Międzynarodowym Seminarium Kompozytorskim w Boswil
1985 – otrzymała III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Wiedniu za II Kwartet smyczkowy "Transgressio"
1990 – doktorat na UMCS w Lublinie na podstawie pracy „Spotkania współczesnej twórczości muzycznej ze sztukami plastycznymi jako problem filozofii kultury. Lata 1945-1990”
źródła:
Katarzyna Stępniewska, Buczek Barbara, [w:] „Encyklopedia muzyczna PWM”, Kraków 2012