Wiktor Julian Biegański
(16 listopada 1892 Sambor, Ukraina – 19 stycznia 1974 Warszawa)
aktor, reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, producent, pedagog
rodzina
syn Juliana, urzędnika kolejowego, i Kseni z Kamińskich (Kamieńskich)
poślubił:
-
Carlotta Bologna (rozwód)
syn Zbigniew
-
Maria Krystyna Bernard z domu Szczudło
biogram
Jeden z najwszechstronniejszych twórców przedwojennego filmu polskiego, jeden z pionierów polskiej kinematografii.
W Krakowie ukończył Gimnazjum Św. Jacka i Szkołę Dramatyczną Michała Przybyłowicza. Występował w przedstawieniach amatorskich, zadebiutował w Tarnowie w zawodowym zespole objazdowym Eugeniusza Kalinowskiego. Zaangażowany został do Teatru Miejskiego we Lwowie, następnie był aktorem w Krakowie i Łodzi, gdzie zadebiutował jako reżyser teatralny.
W czasie I wojny światowej zorganizował Teatr Frontowy, z którym odwiedził polskich żołnierzy w austriackich jednostkach na froncie włoskim. Po wojnie osiadł w Warszawie, gdzie występował i reżyserował w teatrach, współpracował między innymi z Arnoldem Szyfmanem, był wykładowcą w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej.
Na zaproszenie Karola Frycza przeniósł się wraz z rodziną do Krakowa, gdzie pracował jako aktor i reżyser w Teatrze im. J. Słowackiego. Wyreżyserował między innymi Most J. Szaniawskiego i Grube Ryby M. Bałuckiego.
W czasie II wojny światowej pracował jako urzędnik w Miejskich Tramwajach w Krakowie, brał udział w tajnym nauczaniu gry aktorskiej i współpracował z konspiracyjnym zespołem kierowanym przez Adama Mularczyka. Po wojnie pracował jako aktor i reżyser teatrów w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku i Lublinie.
Powrócił do Warszawy grał i reżyserował w Teatrze Nowej Warszawy, a następnie występował na scenie Teatru Komedia, gdzie przeszedł na emeryturę. Poza pracą w teatrach wystąpił niemal w 30 filmach (grał między innymi w Jego ekscelencja subiekt, Co mój mąż robi w nocy, Marysia i Napoleon), pisał scenariusze, był producentem filmowym, reżyserował melodramaty i sensacyjne filmy nieme, był również pionierem polskiego filmu tatrzańskiego. Pierwszy zrealizował krótkometrażowy film dokumentalny o Tatrach (w okolicy Morskiego Oka i w Mięguszowieckiej Dolinie, operatorem był Rajmund Czerny z wiedeńskiej wytwórni "Sascha", film uległ zniszczeniu podczas obróbki w laboratorium). Wyprodukował pierwszy tatrzański film fabularny Otchłań pokuty, kręcony głównie w okolicy Morskiego Oka, z efektownym pokazem 30-metrowego zjazdu na linie z Zadniego Mnicha. Na Kościelcu i w jego otoczeniu zrealizował swój następny film Bożyszcze, a w trzecim fabularnym filmie Orlę wykorzystał filmowanie Tatr z samolotów.
Realizował również filmy dokumentalne (między innymi Marszałek Foch w Polsce, Czujka, Marsz Szlakiem I Kompanii Kadrowej). Wystąpił w Teatrze Telewizji w spektaklach Humoreski i Bezbronna istota Antona Czechowa w reżyserii Estery Wodnarowej.
Pod koniec życia mieszkał w Domu Artystów Weteranów Scen Polskich im. Wojciecha Bogusławskiego w Skolimowie. Był członkiem zasłużonym SPATiF - ZASP. Odznaczony między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem 10-lecia Polski Ludowej. Pozostawił tom wspomnień Remanent życia starego aktora.
Był utalentowanym aktorem o świetnych warunkach zewnętrznych oraz tzw. wytwornych manierach. Przystojny, twarz miał wyrazistą, "ostro zarysowaną", "sceptyczny uśmiech", "elegancką, szczupłą sylwetkę" (E. Krasiński). Głos "miękki, a przecież donośny, metaliczny i nadzwyczaj dźwięczny, którym artysta włada ogromnie umiejętnie" - pisał w 1913 H. Gawroński. Warunki te sprawiały, że od początku kariery był obsadzany prawie wyłącznie w rolach amantów, najczęściej tzw. salonowych, w lekkich komediach. Przyniosły mu uznanie, szczególnie za inteligentne ich prowadzenie i umiejętnie zaznaczaną "szlachetność w banalności" (J. Lechoń).
Pochowany na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 56-2-16).
wybrane prace:
filmografia:
reżyser
1913 - Dramat wieży Mariackiej
1913 – Przygody pana Antoniego
1921 - Pan Twardowski
1922 - Otchłań pokuty
1922 – Zazdrość
1923 - Marszałek Foch w Polsce
1923 – Bożyszcze. W sidłach uwodziciela
1925 - Wampiry Warszawy
1926 – My, pierwsza brygada
1926 – Gorączka złotego
1027 – Maraton Polski
1927 - Orlę
1929 - Kobieta, która grzechu pragnie, ostatni polski film niemy, zagrała w nim jego żona Carlotta
aktor
1913 - Dramat Wieży Mariackiej jako Rudolf
1919 - Blanc Et Noir
1919 - Carewicz jako carewicz
1919 - Lokaj
1921 - Tragedia Rosji i jej trzy epoki
1921 - Przez piekło jako starszy robotnik Stanisław
1923 - Otchłań pokuty jako Rysio, brat Mary
1931 - Głos serca jako pan Ashmore
1931 - Kobieta, która się śmieje jako dyrektor Brenton
1932 - Bezimienni bohaterowie
1933 - Dwanaście krzeseł jako profesor spirytysta
1933 - Jego ekscelencja subiekt jako kierownik sklepu
1933 - Zabawka jako Melicki, sąsiad Łatoszyńskich
1934 - Co mój mąż robi w nocy… jako doktor Diagnoziński
1934 - Czarna perła jako dyrektor hotelu
1934 - Młody las jako Żewakow
1934 - Pieśniarz Warszawy jako Lolo, przyjaciel Juliana
1935 - Jaśnie pan szofer
1963 - Smarkula jako lekarz w szpitalu
1964 - Przerwany lot
1966 - Marysia i Napoleon jako arystokrata
kalendarium
1898 – zamieszkał z rodziną w Krakowie
1907 III – 1908 II – uczęszczał do Szkoły Dramatycznej M. Przybyłowicza
1907 – rozpoczął występy w przedstawieniach amatorskich uczniów tej szkoły w Okocimiu i w Rzeszowie
1908 II 16 - zadebiutował w Tarnowie w zespole objazdowym E. Kalinowskiego
1908 V – występował w Teatrze Ludowym w Krakowie
1908 IX – rozpoczął występy w Teatrze Miejskim we Lwowie
1911–1913 – pracował w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie
1912 II 18 – wystąpił w Sali „Morskiego Oka” w Zakopanem w roli Księcia („Siostra Beatrix”)
1912 VIII - podczas Międzynarodowego Kongresu Esperantystów w Krakowie grał Paska w "Mazepie" w języku esperanto
1913 - wiosną zorganizował w Krakowie wytwórnię i laboratorium filmowe i realizował pierwsze filmy według własnych scenariuszy, między innymi Dramat Wieży Mariackiej
1913 VI – wyjechał z zespołem krakowskim na występy do Lwowa
1913 X 30 – rozpoczął gościnne występy w Teatrze Polskim w Łodzi
1913 XI 10 – podpisał w Łodzi kontrakt na występy
1914 V 5 – wystąpił po raz ostatni w Łodzi
1914 VII – wystąpił w Teatrze Polskim w Warszawie zaangażowany przez A. Szyfmana
1916–1917 – występował w Teatrze Ludowym w Krakowie
1917 – zorganizował Teatr Frontowy
1918 – wyjechał do Berlina by zagrać tytułową rolę w filmie Carewicz
1919 – zamieszkał w Warszawie
1919/1920 i 1920/1921 – aktor Teatru Polskiego i Małego
1920 – wybrany do Zarządu Głównego ZASP-u
1921-1923 - wykładał w Szkole Kinematograficznej Towarzystwa Filmowego "Kinostudia", której był też współorganizatorem
1921/22 - zaangażowany do Teatrów Stołecznych
1922 I - 1923 - grał i reżyserował w Teatrze Komedia
1923 V 2 – 10 - występował w nocnym teatrze Niebieski Młyn w sali Wodewilu
1923 VIII 25 – IX 2 - z aktorami Teatru Polskiego grał gościnnie w Teatrze Bagatela w Krakowie
1923/24 i w pierwszej połowie 1924/25 - występował w Teatrze Polskim i Małym
1924 - założył w Warszawie własny Instytut Filmowy, w którym prowadził działalność pedagogiczną i popularyzatorską
1925 III – VIII - aktor i reżyser teatru Szkarłatna Maska
1927 I 24 – w Szaflarach poślubił Carlottę Bologny
1928 I 5 – II 9 – kierownik artystyczny Teatru Sensacji przy ulicy Karowej
1928 III – XII - reżyser filmowym Polskiej Agencji Telegraficznej (PAT)
1929 I – rozpoczął występy w roli Łukasza (Adwokat i róże) w Teatrze Nowym
1929 - wyjechał do Paryża, aby zagrać w filmach wytwórni "Paramount" w wersji polskiej
1929/30-1931/32 - występował na scenach Teatru Narodowego, Nowego i Letniego, a także reżyserował w Teatrze Nowym i Letnim
1932 X – został zaangażowany jako aktor i reżyser do Teatru Artystów, występował od listopada w "Turandot"
1932–1934 – wykładowca w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej
1933 V - występował gościnnie z zespołem aktorów warszawskich w sztuce Ludzie na sprzedaż, między innymi w Płocku, Bydgoszczy (Teatr Miejski), Kaliszu, Sosnowcu, Lwowie (Teatr Rozmaitości)
1933 VII i VIII - grał i reżyserował w Teatrze Letnim w Warszawie
1933/34 – w Teatrze Polskim i Małym
1934/1935 – pełnił funkcję dyrektora Teatru Ateneum
1935 – przeniósł się do Krakowa
1935–1938 – pracował jako aktor i reżyser w Teatrze im. J. Słowackiego
1938 - obchodził jubileusz trzydziestolecia pracy artystycznej
1938/39 - aktor i reżyser Teatru im. Wyspiańskiego w Katowicach i z zespołem tego teatru występował gościnnie w polskich ośrodkach po niemieckiej stronie Śląska, między innymi w Bytomiu, Zabrzu, Opolu
1944 - w zespole krakowskiego Teatru Podziemnego pod kierunkiem A. Mularczyka i szkolił młodzież, która występowała w tym teatrze
1945 I - jako przewodniczący Gniazda ZASP-u w Krakowie, organizował pomoc dla aktorów wracających z obozów i wysiedlonych po powstaniu z Warszawy
1945 II – 1946 – pracował w Starym Teatrze
1945 V – VIII - członek Zarządu Głównego ZASP-u, wszedł do Naczelnej Rady Artystycznej
1946/47 - aktor i reżyser krakowskich Miejskich Teatrów Dramatycznych
1947/1948 – pracował w Teatrze im. Wyspiańskiego w Katowicach
1948 I 1 – zaangażowany do Teatru Miejskiego w Świdnicy
1949 III 1 – VIII 31 - dyrektor i kierownik artystyczny Teatru Miejskiego w Świdnicy
1949 VII 29-31 - z teatrem tym gościnnie występował w Czechosłowacji, wystawiał "Klub kawalerów"
1949 IX – 1950 II - grał i reżyserował na Scenie Dramatycznej Teatru Lalki i Aktora we Wrocławiu
1950 III 1 – VIII - ponownie kierownik artystyczny Teatru Miejskiego w Świdnicy
1950/51 - 1952 X - grał i reżyserował na scenach Teatru Wybrzeże
1951 – otrzymał II nagrodę na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych za reżyserię oraz za rolę Matuszczaka w sztuce W stoczni Leopolda Rybarskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdyni
1952/53 - 1953/54 - grał w Teatrze Narodowym w Warszawie
1954 IX 1 – 1955 II 1 – kierował Teatrem im. J. Osterwy w Lublinie
1954 – wystąpił w Teatrze Telewizji
1955 I 19 – otrzymał Medal 10-lecia Polski Ludowej
1955 V – 1956 – grał i reżyserował w Teatrze Nowej Warszawy
1955 VII 11 – odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi
1956–1965 – występował na scenie Teatru Komedia
1959 I 17 – na scenie Komedii obchodził jubileusz pięćdziesięciolecia pracy artystycznej w roli Rejenta Bajdalskiego (Pan Damazy, też reżyserował)
1964 I 30 – poślubił Marię Krystynę Bernard
1965 – przeszedł na emeryturę
1969 – opublikował tom wspomnień Remanent życia starego aktora
źródła:
Maśnicki J., Stepan K., Pleograf : słownik biograficzny filmu polskiego 1896-1939 , Kraków 1996
F. Jarzyna, „Rocznik Świdnicki” 1973
Stanisław Łoza (red.), Czy wiesz kto to jest?, Warszawa1983