Dzisiejsza data:

Jerzy Bereś

(14 września 1930 Nowy Sącz – 25 grudnia 2012 Kraków)

rzeźbiarz, autor akcji, performen 

rodzina

z rodziny robotniczej, ojciec pracował na kolei, matka wcześnie zmarła 

miał młodszą siostrę Irenę 

poślubił: Maria Pinińska (1931–1999)

córka Bettina

biogram

           Po ukończeniu Liceum w Nowym Sączu studiował na krakowskiej ASP, pod kierunkiem Franciszka Kalfasa, Stanisława Popławskiego i Xawerego Dunikowskiego. Pierwszy raz indywidualnie pokazał swoje prace na wystawie w krakowskim Domu Plastyków („Kołysanka”, „Do słońca”, „Ewa”, „Matka”, „Idylla”, „Niepokój”).

           Tworzył kompozycje przestrzenne z drewna i sznurka, nawiązujące formą i sposobem konstruowania do prymitywnych narzędzi ludowych, niekiedy inspirowane czasami prasłowiańskimi (Rzepicha), wykorzystujące naturalne walory tworzywa (prace z serii Zwidy). Następnie rozpoczął realizacje manifestacji artystycznych (happeningów), których bohaterem jest nagi artysta i jego prace. Artysta odwołuje się do obrzędowości religijnych (Ołtarze), podejmuje dialog z wydarzeniami współczesnymi, na dziełach umieszcza podpisy dopełniające ich znaczenie. W swoich wystąpieniach będących komentarzem do polityki, religii, sztuki i filozofii, często posługuje się własnym nagim ciałem.

           Był wielokrotnie nagradzany między innymi kilkakrotnie w krakowskich konkursach na rzeźbę roku, jego prace pokazano również na najważniejszych wystawach tematycznych: „Romantyzm i Romantyczność w sztuce polskiej XIX i XX wieku” oraz „Polaków portret własny”. Jest też wspólnie ze swą żoną Marią Pinińską-Bereś autorem rzeźb ołtarzowych i grupy Ukrzyżowania do kościoła MB Fatimskiej w Tarnowie.

           Kolekcja jego prac znajduje się w Galerii Sztuki Polskiej XX w, w Muzeum Narodowym w Krakowie.

           Pochowany na cmentarzu Batowickim w Krakowie (kw. XI-3-19).

W roku 1978 opublikował znaczącą wypowiedź:

           "Nie jestem rzeźbiarzem. Przestałem nim być zaraz po ukończeniu Akademii. [...] Trudno dzielić moją twórczość na okresy. Spróbujmy - stosując kryterium ruchu rzeczywistego. W pierwszej połowie lat sześćdziesiątych stosowałem efekt wizualny bez udziału ruchu rzeczywistego. Był to jakby ślad ruchu i akcji. [...] Natomiast w drugiej połowie lat sześćdziesiątych stosowałem ruch konkretny. Ruch funkcjonuje jako konieczny element faktu. [...] Dylematy? [...] Moim największym dylematem jest nazywanie moich manifestacji happeningami. [...] Zawsze upierałem się przy określeniu akcja, zdarzenie. Różnica między manifestacją a happeningiem jest ogromna. Moje manifestacje mają program, cel i nośność znaczeniową. A tymczasem happeningiem rządzi przypadek. [...] W przeciwieństwie do manifestacji brak w happeningu celu i nośności znaczeniowej. Drogą akcji następuje ostateczne wykończenie lub odkształcenie obiektu wcześniej zaczętego. Równocześnie jednak dany obiekt zostaje użyty w trakcie trwania akcji. I tu mamy do czynienia z momentem złączenia. Obiektu i akcji. Osiągamy pełnię".

Hanna Ptaszkowska pisała:

           "Bereś działa w materiale realnym. Atakuje najbardziej istotną różnicę między dziełem sztuki a przedmiotem użytkowym - różnicę tak często zacieraną. [...] Tworzywem są tu kloce drzewa obrobione w sposób pozornie prymitywny. Ich forma nie jest realizacją z góry przyjętego założenia, ale rodzi się pod naturalną presją materiału".

I dalej:

           Bereś "[...] wyrzeka się fetysza formy [...]", nie ma u niego "[...] precyzji nowoczesnych rozwiązań technicznych, ani [puryzmu] konstruktywistycznych realizacji plastycznych. Te rzeźby robią wrażenie trochę niedorobionych. Są niemal sklecone, ale trzymają się pewnie. [...] Równocześnie chłonęły one całe doświadczenie rzeźby XX wieku. Przez fakt, że nie dorobiono ich do końca i że zostawiono margines tego, co już nie jest autora - stały się [jednak] w pełni nowoczesne".

Andrzej Osęka:

           "Rzeźby Jerzego Beresia tworzone w latach 1960-1974 straciły swój dawny wiejsko-poetycki charakter; przypominają wielkie zabawki z drewna, w których zamiast ptaszka machającego skrzydełkami, drwala rąbiącego drewno - widzimy teatrzyk współczesnych postaw społecznych: ktoś wali pięścią w stół, gdy się pociąga za patyk; drewniana grzechotka grzechocze, gdy drewniana głowa zderza się z drewnianą pięścią; jest i Lizak - przyrząd metaforyczny, służący do podlizywania się komuś [...]". 

Jerzy Hanusek pisał:

           "Akcje i manifestacje Beresia poruszają wyobraźnię. Jego celem nie jest jednak samo poruszenie wyobraźni, ale nadanie temu ruchowi określonego kierunku"; "Bereś występuje nagi, chwilami okryty deskami zawiązanymi na biodrach lub kawałkiem płótna, użytym podczas manifestacji. Nagość artysty spełnia funkcję formalną, pragmatyczną i semantyczną. Jest to przede wszystkim próba 'zestrojenia' sposobu własnej obecności drewna, które pozbawione jest w swoim pierwotnym, naturalnym stanie. Bereś posługuje się swoim ciałem, tak jak posługuje się klocami drewna lub ogniem. [...] Nagość Beresia nie ma charakteru erotycznego [...]. Jest ona między innymi manifestacją otwartości, ufności, szczerości, bezbronności. [...] Artysta wie, że w swoich przesłaniach odwołuje się do wartości, które w dzisiejszym świecie, pełnym cynizmu i pragmatyzmu, stają się wartościami wstydliwymi, narażone są na szyderstwo, lekceważenie i kpinę. [...] Artysta penetrujący te szczególne rejony poznania, w których intelekt okazuje się wrogiem mądrości, płaci za zuchwałość wysoką cenę: granica pomiędzy pozycją wieszcza i pozycją pożałowania godnej ofiary staje się niezwykle cienka. Artysta nie tylko ofiarowuje, ale również godzi się na rolę ofiary. Jest to cena, której nie można uniknąć".

Ewa Gorządek podkreśliła:

           "Nagość artysty jest tu czymś tak naturalnym i pierwotnym, jak drzewo czy ogień, których Bereś używa w swojej sztuce. Ciało traktowane jest raz przedmiotowo, artysta maluje je farbami, jak malarz płótno, pisze na nim słowa-klucze do akcji, nazywa 'żywym pomnikiem', to znowu podmiotowo, np. w 'Ołtarzach', 'Mszach' i 'Transformacjach' nadaje mu znaczenie magiczne, metaforyczne, składa je w ofierze na rytualnych ołtarzach".

Andrzej Kostołowski zaś stwierdził:

           "Moralność i polityka są często upostaciowanymi symbolami w sztuce Beresia. Kryje się za nimi, stała w jego życiu, postawa antytotalitarna i patriotyczna".

wybrane prace:

1958 - Rzepicha

1959 - Bart

1964–1969 – prace w kościele św. Józefa i Matki Boskiej Fatimskiej w Tarnowie: boczne ołtarze - Najświętszej Rodziny i Najświętszego Serca Jezusowego (zrealizowane przy współpracy żony, Marii Pinińskiej-Bereś), grupa Ukrzyżowanie w Kaplicy Pamięci Ofiar Obozów Koncentracyjnych - składająca się z figury Chrystusa na Krzyżu, figury Matki Boskiej i całopostaciowego portretu ojca Maksymiliana Kolbe w kościele

1965–1968 – seria Zwidy

1967 – cykl Wyrocznia

1968 – w Galerii Foksal w Warszawie pierwsza manifestacja Przepowiednia I

1970 - Normalizator

1971 - Klaskacz

1971 - Ping – pong dyplomatyczny

1972 - Ołtarz budzik

1973 - Ołtarz autorski

1974 – seria ołtarzy (piękny, romantyczny, nadziei, twarzy)

1975 - Ołtarz ognia, Ołtarz erotyczny, Ołtarz rozweselający

1975 - Runda honorowa

1976 - Rytuał egzystencjalny, Rytuał filozoficzny

1977 - Rytuał kultury

1978 - Msza romantyczna, Msza artystyczna

1979 - Msza filozoficzna, Msza awangardowa

1980 - Msza polityczna

1983Msza refleksyjna IIGaleria KrzysztoforyKraków

1984 - Msza polska

1984Wykład: Spór o wartości najwyższe. I częśćGaleria BWALublin

1985Pięć ognisk, Kościół pw. Miłosierdzia Bożego, Warszawa

1986Wykład: Spór o wartości najwyższe. II częśćGaleria BWALublin

1986Obraz Polski, Galeria Dziekanka, Warszawa

1988Przepowiednia IIGaleria KrzysztoforyKraków

1988 - II dialog z Marcel Duchamp, Modern Art Oxford, Oksford

1988Obraz z Polski, Slaughterhouse Gallery, Londyn

1989II prezentacja żywego pomnika. Przepowiednia II, Galeria Uniwersytecka, Cieszyn

1989WstydCRPOrońsko

1990 - bez tytułu, Galeria BWAZielona Góra

1990III dysputa z Marcelem DuchampCSW Zamek UjazdowskiWarszawa

1991Dysputa z Ignacym WitkiewiczemBWAKoszalin

1991IV dysputa z Marcel Duchamp, Museum Bochum – Kunstsammlung, Bochum

1991Dialog z Tadeuszem KantoremGaleria KrzysztoforyKraków

1991Antyperformance, Ośrodek Działań Plastycznych, Warszawa

1993Erotyk polskiMuzeum NarodoweWarszawa

1993Prezentacja żywego pomnika. Przepowiednia II, BWA, Wrocław

1994WyzwanieGaleria ZachętaWarszawa

1994Wyzwanie IIGaleria BWALublin

1995Monument Vivant, Galeria Le Lieu, Quebec

1995Ostatni spór z Marcel Duchamp, Galeria Langage Plus, Alma

1997Wyzwanie IV Pojedynek z UtopiąGaleria ManhattanŁódź

1999Krzyk, Muzeum Sandomierskie, Zamek, Sandomierz

2012Toast II, Konteksty. II Festiwal Sztuki Efemerycznej, Sokołowsko

kalendarium

1950–1956 – studiował w krakowskiej ASP

1956 – został wyróżniony przez X. Dunikowskiego dyplomem honorowym za rzeźbę Kołysanka

1957 – poślubił Marię Pinińską

1958 – pokazał swoje prace w krakowskim Domu Plastyków

1966 – został członkiem Grupy Krakowskiej

1967 – reprezentował Polskę na 9. Biennale w Sao Paulo

1968 – rozpoczął manifestacje artystyczne (happeningi)

1971 – wystawiał w Bochum i Kopenhadze

1973 – otrzymał krakowską Nagrodę Krytyki Plastycznej

1974 – wystawiał w Essen

1975/1976 – jego prace pokazano na wystawie tematycznej „Romantyzm i Romantyczność w sztuce polskiej XIX i XX wieku”

1977 - otrzymał nagrodę na 7. Warszawskim Festiwalu Sztuk Pięknych („Msza artystyczna II”)

1979/1980 – jego prace pokazano na wystawie tematycznej „Polaków portret własny”

1981 - wyróżniono nagrodą II stopnia Ministra Kultury i Sztuki (nie zgłosił się po jej odbiór)

1987 – został uhonorowany nagrodą Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność”

1992 – wystawiał w Sewilli z okazji EXPO ’92

1993 – wystawa Dokumenty rzeczowe w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie

1995 – wystawa retrospektywna dokumentująca dorobek 40 lat pracy w Muzeum Narodowym w Poznaniu

1996-2012 – prezes Grupy Krakowskiej

1997 - odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski

2011 - odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

źródła:

Jerzy Bereś, Zwidy, wyrocznie, ołtarze, wyzwania katalog wystawy Muzeum Narodowe w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Krakowie, Poznań-Kraków 1995

Jerzy Bereś, Sztuka zgina życie, katalog wystawy Bunkier Sztuki, Kraków 2007

R. Ziarkiewicz (oprac.), M. Mikita (oprac.), Awangarda w plenerze: Osieki i Łazy 1963–1981. Polska awangarda II połowy XX wieku w kolekcji Muzeum w Koszalinie.  Koszalin 2008

Jerzy Bereś, [w:] Twórcy [online], Culture.pl [dostęp 2023-09-11]