Dzisiejsza data:

Wiktor Barabasz

(30 sierpnia 1855 Bochnia – 25 lipca 1928 Kraków)

dyrygent i pianista 

rodzina

syn Grzegorza (1811–1880), urzędnik bocheńskich salin, powstaniec 1830/31, i Felicji z Cieszyńskich

brat: Stanisława, malarz; Leonarda, malarz

żona Ida Geisler (około 1860-1890)

biogram

           Studiował w Szkole Towarzystwa Muzycznego „Muza” w Krakowie u Antoniego Płacheckiego i Kazimierza Hofmana oraz u Józefa Dachsa i Franza Krenna w Wiedniu.

           Po powrocie do Krakowa udzielał lekcji gry na fortepianie, uczył w szkole Towarzystwa Muzycznego, w którym (po przekształceniu go w konserwatorium) objął klasę najwyższego kursu gry fortepianowej. Utworzył w Krakowie chór akademicki, który dopiero po siedmiu latach zyskał oficjalną aprobatę władz uczelni. Będąc dyrektorem Towarzystwa Muzycznego zreorganizował jego chór, wprowadzając doń wszystkich śpiewaków chóru akademickiego. Chór uświetniał wszystkie uroczystości w Krakowie budząc powszechny podziw. W oparciu o Towarzystwo Muzyczne zorganizował orkiestrę amatorską, z którą wystąpił na koncercie I.J. Paderewskiego, zyskując jego uznanie.

           Podjął rozpoczęty przez M. Czartoryską cykl koncertów historycznych, prezentował twórczość wybitnych kompozytorów (między innymi Żeleńskiego i Noskowskiego), z jego inicjatywy Towarzystwo Muzyczne urządziło cykl koncertów ludowych, kierowanych do niezamożnej publiczności. Często zapraszał do udziału w koncertach wybitnych solistów, sprowadzał najlepsze europejskie zespoły orkiestrowe i kameralne, dzięki czemu krakowskie życie muzyczne końca XIX wieku osiągnęło wysoki poziom.

           Po I wojnie światowej ponownie został dyrektorem Towarzystwa Muzycznego. Pełnił także funkcję dyrygenta chóru Lutni Krakowskiej. 

           Po śmierci Żeleńskiego objął dyrekcję Konserwatorium, rezygnując z funkcji w Towarzystwie. Odzyskał dla uczelni lokal w Starym Teatrze (przekształconym w czasie wojny na szpital wojskowy), powołał wielu nowych pedagogów, opracował nowy regulamin Konserwatorium i uzdrowił jego finanse. Zaplanował głęboką reformę uczelni, której jednak nie zdążył przeprowadzić. W okresie jego dyrekcji liczba uczniów Konserwatorium przekroczyła 600 osób.

           Był także działaczem turystycznym, działaczem Towarzystwa Tatrzańskiego, członkiem wydziału, członkiem komisji TT do przewodnictwa w Tatrach i komisji TT do robót w Tatrach. Zaprojektował i wyznaczył szereg ścieżek w Tatrach, między innymi Ścieżkę nad Reglami. Był członkiem komisji organizującej Sekcję Turystyczną TT, i jednym z jej pierwszych członków.

          Pochowany na cmentarzu Rakowickim (kwatera Ad, rząd pólnocny).

kalendarium

1868 - studiował w Szkole Towarzystwa Muzycznego „Muza" w Krakowie u K. Hofmana

1876 – powrócił do Krakowa

1876 - został profesorem fortepianu w Szkole Muzycznej powołanego na nowo Towarzystwa Muzycznego w Krakowie (od 1888 przekształconej w Konserwatorium)

1878 - utworzył w Krakowie Chór Akademicki

1886–1909 – dyrektor artystyczny Towarzystwa Muzycznego w Krakowie

1888 – z sił Towarzystwa Muzycznego założył orkiestrę amatorską

1889 – wystąpił z orkiestrą na koncercie I.J. Paderewskiego

1895 - podjął rozpoczęty przez M. Czartoryską cykl koncertów historycznych

1898 II 18 – zorganizował w Sali „Sokoła” koncert Marceliny Sembrich–Kochańskiej

1903, 1904 - organizował „koncerty ludowe” dla uboższych mieszkańców Krakowa

1918–1921 – ponownie dyrektorem Towarzystwa Muzycznego 

1920 II 15 – został prezesem Polskiego Związku Muzyczno-Pedagogicznego, skupiającego głównie nauczycieli muzyki

1921–1928 – pełnił funkcję dyrektora Konserwatorium Muzycznego w Krakowie

1923 VI 1 - zdecydował o przeniesieniu prób Lutni Krakowskiej do Konserwatorium Muzycznego, mieszczącego się w Starym Teatrze

1927 – zapoczątkował reorganizację Konserwatorium

źródła:

Polski Słownik Biograficzny, t.1

Czesław Brzoza, Kraków między wojnami, Kraków 1998

Wiktor Barabasz 1921-1928 | Akademia Muzyczna w Krakowie (archive.org) [dostęp 2021-05-21]