Dzisiejsza data:

Aleksander Bandrowski-Sas

Barski, Brandt

(22 kwietnia 1860 Lubaczów – 28 maja 1913 Kraków)

śpiewak operowy (tenor), librecista 

rodzina

Aleksander Bandrowski-Sas

"Nowości Ilustrowane" 41/1905

syn Ignacego Mariana Bandrowskiego, aktuariusza w lubaczowskim Starostwie Powiatowym i Wilhelminy Ambros von Rechtenberg

brat Juliusza, lekarza, który w 1887 roku założył w Rzeszowie atelier dentystyczne

biogram

           Ukończył studia prawnicze w Krakowie, rozwijając równocześnie swoje umiejętności wokalne.

           Karierę rozpoczął jako aktor operetkowy, wykonywał partie barytonowe. Pod pseudonimem Aleksander Barski występował w teatrach w Łodzi, Krakowie, Lwowie i Poznaniu. Po tych doświadczeniach scenicznych wyjechał na dalsze studia wokalne w Mediolanie (u A. Sangiovanniego) i Wiedniu u Luigiego Salvi, który ukierunkował go w odtwarzaniu partii tenorowych oper i dramatów muzycznych Ryszarda Wagnera. Przed powrotem do kraju wystąpił w teatrze niemieckim w Pradze pod pseudonimem Brandt.

           Śpiewał w Krakowie, Warszawie, Linzu, Berlinie, został solistą teatru operowego we Frankfurcie nad Menem. Występował gościnnie w operze wiedeńskiej, berlińskiej i w mediolańskiej La Scali. Śpiewał bohaterskie partie w operach G. Meyerbeera, G. Verdiego, R. Wagnera. Został pierwszym wykonawca tytułowej roli w operze Manru I.J. Paderewskiego, którą kreował też w nowojorskiej Metropolitan Opera. 

 

             Aleksander BandrowskiSas    Aleksander Bandrowski-Sas Manru  Aleksander Bandrowski-Sas

zdjęcia umieszczone za zgodą p. Juliusza Multarzyńskiego z portalu maestro.net.pl

           Po odejściu ze sceny osiadł w Krakowie, występował okazjonalnie, prowadził klasę śpiewu w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego, później w Instytucie Muzycznym. Opracował libretta do oper: Bolesław Śmiały L. Różyckiego, Stara baśń W. Żeleńskiego, Twardowski B. Wallek-WalewskiegoZałożył też własną szkołę śpiewu, jego najwybitniejszą uczennicą była bratanica Ewa Bandrowska-Turska (profesor krakowskiej PWSM w latach 1945-1946). 

wybrane prace:

1907 - wydał Rozbiór tematyczny Ryszarda Wagnera trylogii z prologiem pt. „Pierścień Nibelunga”

kalendarium

1860 V 13 - został ochrzczony w kościele rzymsko-katolickim p. w. św. Stanisława przez ks. proboszcza Ludwika Dobrzańskiego

1878 - wykonywał partie barytonowe w teatrze ogrodowym Józefa Teksla w Łodzi

1881 - wystąpił pod pseudonimem Barski w sztuce Offenbacha Joasia płacze, Jaś się śmieje

1882 XII - debiutował w teatrze lwowskim tytułową partią Fausta w operze Ch.F. Gounoda

od 1884 - występował w Krakowie z koncertami estradowymi

1887–1888 – występował w Kolonii

1889–1901 - przez 12 sezonów był pierwszym bohaterskim tenorem we Frankfurcie nad Menem

1901 VI 8 – wystąpił w tytułowej roli w premierowym przedstawieniu Manru w Operze Lwowskiej

1902 II 14 - wystąpił w tytułowej roli w przedstawieniu Manru w Metropolitan Operze

1904 - zamieszkał na stałe w Krakowie i powoli wycofywał się z występów scenicznych

1908-1909 - prowadził klasę śpiewu w Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie

1909–1913 - pracował jako profesor śpiewu w Instytucie Muzycznym w Krakowie

źródła:

Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765–1965, red. Zbigniew Raszewski, PWN Warszawa 1973

Juliusz Kaden-Bandrowski, Wspomnienia o Aleksandrze Bandrowskim, „Echo Muzyczne, Teatralne i Artystyczne” 1885, nr 96, 1889, nr 5 i następne

Edward Webersfeld, Teatr prowincjonalny w Galicji. 1850-1908, „Scena i Sztuka” 1908-1909 (cykl)

Karol Estreicher, Teatra w Polsce. T. 1-3. – Wyd. 2 fotoofsetowe. – Warszawa : Państ. Instytut Wydawniczy, 1953, i też w: Gazeta Narodowa” 1871, nr 176

"Nowości Ilustrowane" 41/1905