Dzisiejsza data:

Bolesław Bałzukiewicz

(12 lutego 1879 Wilno – 13 lutego 1935 Wilno)

rzeźbiarz, malarz 

rodzina

syn Wincentego, grawera, rzeźbiarza samouka

brat Józefa (1867 IV 1 Wilno – 1915 II 11 Wilno), malarza, i Łucji (1887 XII 13 Wilno – 1976 V 11 Lublin), malarki

biogram

           Początkowo kształcił się w Szkole Rysunkowej Iwana Trutniewa, następnie kształcił się w Szkole Rzemiosł w Wilnie. Udał się do Krakowa, gdzie studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowni Konstantego Laszczki i Alfreda DaunaDzięki stypendium otrzymanemu w rodzinnym mieście wyjechał do Paryża, gdzie kształcił się w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu (Ecole des Beaux-Arts) u Antonina Merciera. W Paryżu debiutował na Salonie Niezależnych, gdzie wystawił sześć prac: Ślepiec, Trzy Gracje Głowa Litwina, Robotnik ziemny oraz dwa anonimowe popiersia.

           Na zamówienie Józefa Montwiłła wykonał posąg, który został umieszczony na szczycie Wileńskiej Elektrowni.

          Zaproszony przez A. Wiwulskiego pracował wraz z Franciszkiem Blackiem (1881–1959) nad realizacją pomnika Grunwaldzkiego. Fundatorem pomnika był Ignacy Paderewski. Pomnik miał być darem dla narodu z okazji 500–lecia zwycięstwa pod Grunwaldem. Pomnik miał stanąć w Krakowie, ale prace nad jego projektem i realizacją odbywały się w Paryżu.

           W czasie I wojny światowej współpracował z warsztatami Stefanii Łazarskiej, wycinał w drewnie zabawki, pudełeczka i szkatułki cieszące się dużym powodzeniem. Po wojnie powrócił do rodzinnego Wilna i rozpoczął pracę pedagogiczną na Akademii Sztuk Pięknych, gdzie kierował pracownią rzeźby.

           Jest autorem pomnika na cokole Joachima Lelewela, Michała Burhardta, popiersia Juliusza Słowackiego (przy Zamkowej), pomnika Stanisława Moniuszki (obok kościoła św. Katarzyny), Józefa Montwiłła (obok kościoła Franciszkanów na Piaskach), pomnika arcybiskupa Cieplaka w Katedrze Wileńskiej (dziś zasłonięty). Stworzył wiele rzeźb alegorycznych, takich jak Emigranci, Sieroty, Wojna. Stworzył też popiersia Adama Mickiewicza i Joachima Lelewela, a także nagrobek brata Józefa Bałzukiewicza. Zaprojektował kilka tablic upamiętniających innego wilnianina, marszałka Józefa PiłsudskiegoWiele jego dzieł zaginęło lub uległo zniszczeniu (między innymi Orzeł jego dłuta na Kaplicy Ostrobramskiej.

           Pochowany na cmentarzu Na Rossie w Wilnie.

wybrane prace:

1901 - kapliczka św. Jacka na Pohulance

1908–1910 - współpraca z A. Wiwulskim przy „Pomniku Grunwaldzkim”

1913 – płaskorzeźba w gipsie Władysław i Maria Mickiewicz

1922 - popiersie Stanisława Moniuszki przed kościołem św. Katarzyny

1926 - epitafium arcybiskupa - metropolity Jana Cieplaka w katedrze

1932 - pomnik Józefa Montwiłła przed kościołem Franciszkanów

1932 - pomnik nagrobny Joachima Lelewela na Rossie

kalendarium

1894–1897 – kształcił się w Szkole Rzemiosł w Wilnie

1897–1902 – studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie

1903 – studiował w Paryżu

1908–1919 – przebywał w Paryżu

1908 – debiutował na Salonie Niezależnych w Paryżu

1909, 1914 – wziął udział w Salonie Artystów Francuskich

1912 – uczestniczył w Salonie Societe nationale des beaux–arts

1914 – zaprezentował trzy prace (w marmurze, płaskorzeźbę i terakotę przedstawiającą chłopca) na wystawie zorganizowanej przez Towarzystwo Artystów Polskich w Paryżu

1915 – pokazał swe rzeźby i grafiki w galerii Artistes Modernes w Paryżu

1918 XI – pokazał dwie rzeźby portretowe na wystawie w pałacu Mikołaja Potockiego

1919 III – na wystawie francusko–polskiej sztuki i pamiątek pokazał zestaw kart pocztowych przedstawiających typy i pejzaże polskie

1919 – powrócił do Wilna, został powołany na stanowisko profesora rzeźby na Uniwersytecie Stefana Batorego

źródła:

Michał Brensztejn, w: Polski Słownik Biograficzny. T. 1. Kraków 1935, s. 254. Reprint: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1989

Opracowano na podstawie materiałów archiwalnych z gazet „Kurier Wileński”, „Magazyn Wileński”, „Słowo Wileńskie”, „Tygodnik Wileńszczyzny”, książki E. Małachowicza „Cmentarz na Rossie w Wilnie”