Wiktor Polearch Brodzki
(24 grudnia 1826 Ochotówka koło Owrucza, Wołyń – 9 października 1904 Rzym)
rzeźbiarz
rodzina
syn Józefa Salezego Brodzkiego herbu Łodzia i Wiktorii z Bronikowskich herbu Osęk
brat Eugeniusza (1810 – 1842)
był ojcem chrzestnym Leona (1883 – 1976), syna malarza Henryka Siemiradzkiego
poślubił Olimpię Wiktorię Bobowską (1819 – 1911)
dzieci: Eugeniusz Ksawery (1837 – 1865), żona Agnieszka Brodzka (1825 – 1908); Juliusz Zdzisław (1839 – 1866); Amelia, mąż Bronisław Słonecki; Julian Konstanty Deodat, żona Alojzja Maria Bure
biogram
Naukę rozpoczął w Mozyrzu, następnie ukończył gimnazjum w Żytomierzu. Odbył praktykę w kancelarii adwokackiej w Żytomierzu, kończąc karierę jako sekretarz marszałka szlachty w Owruczu. Dzięki protekcji Kaspra Żelewietra (około 1780 – 1856) i ministra Ignacego Turkułła (1798 – 1856) uzyskał finansowe wsparcie z funduszy Królestwa Polskiego i wyjechał do Petersburga, gdzie rozpoczął studia jako wolny słuchacz w Akademii Sztuk Pięknych.
Studiował u Iwana Pietrowicza Vitalego (1794 – 1855) i Nikołaja Pimienowa (1812 - 1864), następnie dzięki uzyskanemu stypendium na studia zagraniczne, kontynuował studia w Dreźnie, Wiedniu i Rzymie.
Po powrocie do Petersburga realizował liczne zamówienia dworu carskiego, w duchu neoklasycyzmu. Wykonał między innymi kilka rzeźb do Ermitażu, kominek pałacu w Carskim Siole, posąg Katarzyny II do Sali konferencyjnej Akademii Petersburskiej.
Zamieszkał w Rzymie, nie tracąc kontaktów z Rosją, gdzie otrzymał tytuł Akademika i godność profesora honorowego Akademii Petersburskiej.
Tworzył w marmurze, rzadziej w brązie, kompozycje o tematyce antycznej, mitologicznej, religijnej, rzeźby nagrobne, portrety. Jego portretowe rzeźby odznaczają się wiernością ikonograficzną, czasem naturalizmem. Dużą popularnością cieszyły się grupy rzeźbiarskie o tematyce mitologicznej i antycznej.
W Krakowie wykonał pomnik Maurycego Poniatowskiego w kościele św. Piotra i Pawia oraz biust Tadeusza Kościuszki w Pałacu Wielopolskich. Dla krakowskiej Akademii Umiejętności przekazał fundusze przeznaczone na stypendium dla młodych rzeźbiarzy w Rzymie.
Wystawiał swe prace w Petersburgu, Paryżu, Krakowie, Warszawie. Duża kolekcja jego prac znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Został pochowany w Rzymie na słynnym cmentarzu Campo Verano, we wspólnym grobie z malarzem Aleksandrem Gierymskim.
wybrane prace:
1851 – Młodzieniec
1852 – Kupidyn śpiący w muszli
1853 – Akteon (Adonis) u źródła
1854 – Abraham zapraszający trzech podróżnych
1863 – projekt pomnika ofiar wybuchu Wezuwiusza Ucieczka z Pompei (Fuga di Pompea)
1872 – popiersie i posąg M. Kopernika
1881 - pomnik M.J. Poniatowskiego w kościele św. Piotra i Pawia
1889 – popiersie na pomnik J. Kochanowskiego w Poznaniu (zniszczony w 1940 roku)
kalendarium
1848 – 1853 – studiował w akademii sztuk pięknych w Petersburgu
1853 – kontynuował studia w Dreźnie, Wiedniu i Rzymie
1855 – zamieszkał w Rzymie
1862 – otrzymał tytuł Akademika
1868 – mianowany został profesorem honorowym Akademii Petersburskiej
źródła:
Encyklopedia Krakowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 2000
Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających, Warszawa 1993
Kwiatkowska Maria Irena, Rzeźbiarze warszawscy XIX wieku, Warszawa 1995