Gioacchino Antonio Rossini
(29 II 1792 Pesaro – 13 XI 1868 Paryż)
włoski kompozytor operowy
rodzina
syn Giuseppe, trębacza miejskiego i Anny – śpiewaczki
poślubił:
1. Isabella Colbran
2. Olimpia Pelissier – hiszpańska śpiewaczka
biogram
Kompozycję studiował w Bolonii, następnie pozostawał na pensji neapolitańskiego impresaria Domenico Barbarji, któremu na bieżąco dostarczał opery (miał pisać dwie opery rocznie dla Teatro San Carlo w Neapolu).
Przebywał w Londynie i Paryżu, gdzie otrzymał honorową posadę "pierwszego kompozytora króla". Karierę operową zakończył „Wilhelmem Tellem”.
Zmarł w swojej posiadłości ziemskiej koło Paryża.
dzieła
opery:
1806 - Demetriusz i Polibiusz (Demetrio e Polibio)premiera 1812 V 18 - Teatro Valle, Rzym
1810 XI 3 - Weksel małżeński (La cambiale di matrimonio)Teatro San Moisè, Wenecja
1811 X 26 - Dziwaczne nieporozumienie (L'equivoco stravagante) Teatro del Corso, Bolonia
1812 I 8 - Szczęśliwe oszukanie (L'inganno felice) Teatro San Moisè, Wenecja
1812 III 14 - Ciro in Babilonia, o sia La caduta di BaldassareTeatro Comunale, Ferrara
1812 V 9 - Jedwabna drabinka (La scala di seta)Teatro San Moisè, Wenecja
1812 IX 26 - Kamień probierczy (La pietra del paragone)Teatro alla Scala, Mediolan
1812 XI 25 - Okazja czyni złodzieja (L'occasione fa il ladro, ossia Il cambio della valigia)Teatro San Moisè, Wenecja
1813 I 27 - Il Signor Bruschino, ossia Il figlio per azzardoTeatro San Moisè, Wenecja
1813 II 6 - TancrediTeatro La Fenice, Wenecja
1813 V 22 - Włoszka w Algierze(L'italiana in Algeri</i>) Teatro San Benedetto, Wenecja
1813 XII 26 - Aureliano in PalmiraTeatro alla Scala, Mediolan
1814 VIII 14 - Turek we Włoszech (Il turco in Italia) Teatro alla Scala, Mediolan
1814 XII 26 - SigismondoTeatro La Fenice, Wenecja
1815 X 4 - Elżbieta, królowa Anglii (Elisabetta Regina d'Inghilterra)Teatro San Carlo, Neapol
1815 XII 26 - Torvaldo e DorliskaTeatro Valle, Rzym
1816 II 20 - Almaviva, o sia L'inutile precauzioneTeatro Argentina, Rzym
1816 - Cyrulik sewilski (Il Barbiere di Siviglia)
1816 IX 26 - Gazeta (La gazzetta, ossia Il matrimonio per concorso) Teatro de' Fiorentini, Neapol
1816 XII 4 - Otello, ossia Il moro di VeneziaTeatro del Fondo, Neapol
1817 I 25 - Kopciuszek(La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo</i>) Teatro Valle, Rzym
1817 V 31 - Sroka złodziejka (La gazza ladra)Teatro alla Scala, Mediolan
1817 XI 11 - ArmidaTeatro San Carlo, Neapol
1817 XII 27 - Adelajda z Burgundii (Adelaide di Borgogna, ossia Ottone, re d'Italia) Teatro Argentina, Rzym
1818 III 5 - Mojżesz w Egipcie (Mosè in Egitto)Teatro San Carlo, Neapol
1818 - Adina, o Il califfo di Bagdadpremiera 1826 V 22 - Real Theatro de S. Carlos, Lizbona
1818 XII 3 - Riccardo i Zoraide (Ricciardo e Zoraide)Teatro San Carlo, Neapol
1819 III 27 - Hermiona(Ermione) Teatro San Carlo, Neapol
1819 IV 24 - Edward i Krystyna (Eduardo e Cristina) Teatro San Benedetto, Wenecja
1819 IX 24 - Dziewica z jeziora(La donna del lago)Teatro San Carlo, Neapol
1819 XII 26 - Bianka I Falliero(Bianca e Falliero, o sia Il consiglio dei tre)Teatro alla Scala, Mediolan
1820 XII 3 - Mahomet II (Maometto second)Teatro San Carlo, Neapol
1821 II 24 - Matilde Shabran, o sia Bellezza e Cuor di FerroTeatro Apollo, Rzym
1822 XII 16 - ZelmiraTeatro San Carlo, Neapol
1823 II 3 - SemiramideTeatro La Fenice, Wenecja
1825 VI 19 - Podróż do Reims (Il viaggio a Reims, ossia L'albergo del giglio d'oro)Théâtre Italien, Paryż
1826 X 9 - Oblężenie Koryntu (Le Siège de Corinthe) Théâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż
1827 III 26 - Mojżesz i faraon (Moïse et Pharaon, ou Le passage de la Mer Rouge)Théâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż
1828 VIII 20 - Hrabia Ory (Le Comte Ory)Théâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż
1829 VIII 3 - Wilhelm TellThéâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż
Utwory sakralne:
Stabat Mater
Mała Msza Uroczysta (Petite Messe Solennelle)
Utwory kameralne:
6 sonat na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i kontrabas
Utwory fortepianowe:
Grzechy starości (Péchés de vieillesse)
kalendarium
1806 – rozpoczął naukę w Liceo Musicale w Bolonii, między innymi u Stanislao Mattei
1810 XI 3 - debiutował operą buffa La combiale di matrimonio w Teatro San Moisè w Wenecji
1813 – 1814 - działał głównie w Mediolanie
1815 – 1817 – komponował w Neapolu
1815 – 1822 - był dyrektorem artystycznym i komponował dla teatrów w Neapolu
1822 III 16 – poślubił Isabellę Colbran
1822 - odbył się festiwal jego oper w Wiedniu
1823 XI 10 – przybył do Paryża
1823 XI 12 – w Paryżu odbyła się prapremiera Cyrulika sewilskiego
1823 XI 16 – na jego cześć odbyło się uroczyste przyjecie
1823 XII 1 – wysłał z Londynu do władz francuskich projekt umowy objęcia kierownictwa Theatre Italien w Paryżu
1824 II 27 – uzgodnił z dworem francuskim napisanie opery wypełniającej cały wieczór
1824 XI 26 - objął dyrekcję Théâtre - Italien w Paryżu
1826 – został mianowany pierwszym kompozytorem królewskim oraz „inspektorem generalnym śpiewu we Francji”
1830 – oba urzędy zostają mu odebrane, procesuje się i otrzymuje roczną pensję w wysokości 6 000 franków
1833 II 24 – uroczysta premiera Cyrulika sewilskiego otwierająca nowy gmach Teatru Wielkiego w Warszawie
1835 – rozwiódł się z Isabelle Colbran
1836 – przeniósł się do Bolonii, gdzie zreorganizował Liceo Musicale
1846 VIII 21 – w Paryżu poślubił Olympię Pellisier
1848 – przeniósł się do Florencji
1851 V 1 – w Bolonii przyjął wizytę austriackiego namiestnika hrabiego Nobili
1853 III 12 – w Krakowie kierownictwo opery niemieckiej wznowiło występy operowe galowym przedstawieniem Cyrulika sewilskiego
1855 – osiedlił się w Paryżu