Zbigniew Pronaszko
(27 V 1885 Derebczyn, Podole – 8 II 1958 Kraków)
malarz, rzeźbiarz, grafik, scenograf
brat Andrzeja
biogram
Studiował w SSP w Kijowie, następnie w krakowskiej ASP u Teodora Axentowicza i Jacka Malczewskiego. Wraz z bratem Andrzejem i Tytusem Czyżewskim zorganizował w Krakowie wystawy Niezależnych, które stanowiły wyraz sprzeciwu wobec pozycji Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”.
W twórczości malarskiej początkowo nawiązywał do modernizmu, zwłaszcza malarstwa J. Malczewskiego, od około 1912 pozostawał pod wpływem kubizmu. Przełomowe znaczenie w jego twórczości miały projekty i kartony do dekoracji malarsko-rzeźbiarskiej kościoła Misjonarzy na Kleparzu (odrzucone przez zakon). Został wraz z bratem Andrzejem i Tytusem Czyżewskim współzałożycielem awangardowej grupy Ekspresjoniści Polscy (przemianowanej na Formiści), dzięki wypowiedziom takim jak „O ekspresjonizmie” zyskał pozycję teoretyka formizmu. W okresie formizmu powstały akty, pejzaże i rzeźby, często inspirowane sztuką ludową.
Uprawiał także rzeźbę, jego prace – w większości zniszczone podczas II wojny światowej stanowiły jedno z największych osiągnięć rzeźby formistycznej. Wraz z bratem Andrzejem wprowadził nowatorskie rozwiązania w dziedzinie scenografii. Po odejściu od formizmu na rzecz form klasycznych i koloryzmu malował dużych rozmiarów akty, portrety i martwe natury, bardziej zainteresował się koloryzmem po związaniu się ze Zrzeszeniem Artystów Polskich „Zwornik” i pod wpływem kapistów, z którymi wykonywał prace malarskie na Zamku Wawelskim (Jego dziełem są malowidła na stropie w sypialni Wazów i na l piętrze wieży Zygmunta III). W tym czasie powstało wiele płócien z modelkami w tle pracowni (motyw wnętrz z modelkami i postaciami gitarzystów powtarzał po II wojnie światowej).
Współzałożyciel teatru Cricot, dla którego projektował dekoracje i kostiumy. (między innymi Herod i Ariowie A. Polewki, Mąż i żona A. Fredry). Wystawiał w Polsce i za granicą; większość prac przekazał w testamencie Muzeum Narodowemu w Krakowie, pozostałe znajdują się między innymi w muzeach w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu. Laureat wielu nagród artystycznych, odznaczony między innymi Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.
Pochowany na Cmentarzu Salwatorskim.
wybrane prace:
1909 - Melancholia
około 1910 – Stary rybak
1911 – Puste sieci
1912 – Boża Jesień
1914 – artykuł „Przed wielkim Jutrem” ogłoszony na łamach krakowskiego czasopisma „Rydwan” stał się manifestem nowej sztuki
1917 – Akt formistyczny
1918 – Pieta, Sybilla
1918 - „O ekspresjonizmie” („Maski”)
1918 - Kobieta z książką na tle krajobrazu
1918 – 1922 – Czarny prorok Izajasz
1919 - Grajek
1920 - Popiersie Tytusa Czyżewskiego
1920 – portret żony Marii
1921 – Chrystus w Ogrójcu
około 1922 – Dwa akty z gitarą
1922 – Akt na tle okna
1923 - monumentalny pomnik A. Mickiewicza w Wilnie (zniszczony w czasie wylewu Wilii 1938, miniaturowy projekt w glinie w Muzeum Narodowym w Krakowie)
1925/1926 - Dziewczyna z owocami
1928 - Pejzaż z Cagnes
1928 – Portret matki artysty
1930 – Martwa natura z butelką, Martwa natura z winogronami
1931 – Gitarzysta I
około 1934 – Trzy akty w pracowni
1937 - Martwa natura z kawonem
1939 – 1945 – Martwa natura ze szkłem
1946 - Gitarzysta II
1948 - Portret żony w białym kapeluszu, Odpoczynek
1952 - portret L. Solskiego
1955 - Martwa natura z cytrynami
1956 – Stary człowiek nad kieliszkiem absyntu
1958 – Stary malarz przed sztalugami
kalendarium
1905 – rozpoczął studia w SSP w Kijowie
1906 - 1911 – kontynuował studia w krakowskiej ASP
1907 – 1911 – odbył podróże do Florencji, Monachium, Paryża i Wiednia
1909 – uczestniczył w ekspozycjach grupy Zero w Krakowie
1911, 1912, 1913 – zainicjował w Krakowie wystawy Niezależnych
1911 – 1912 – wykonał projekty i kartony do dekoracji malarsko-rzeźbiarskiej kościoła Misjonarzy na Kleparzu (odrzucone przez zakon)
1917 – został współzałożycielem grupy Ekspresjoniści Polscy
1919 – grupa Ekspresjoniści Polscy została przemianowana na Formiści
1919 – współpracował jako scenograf z warszawskim zespołem teatralnym „Reduta” kierowanym przez Juliusza Osterwę
1920 – zaczął wykładać w Wolnej Szkole Malarstwa Ludwiki Mehofferowej w Krakowie
1923 - 1924 - kierownik katedry malarstwa monumentalnego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie
1924 – osiadł w Krakowie
1928 - uczestniczył w Salonie Jesiennym w Paryżu
1929 i od 1945 profesor ASP w Krakowie
1932 - uczestniczył w ekspozycjach Nowej Generacji we Lwowie
1933 – 1935 - wykonywał prace malarskie na Zamku Wawelskim
1934 - uczestniczył w ekspozycjach Zwornika w Krakowie
1937 – otrzymał złoty medal za malarstwo na Międzynarodowej Wystawie „Sztuka i Technika” w Paryżu
1948 - 1949 – rektor ASP w Krakowie
1954 – został odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski
źródła:
Encyklopedia Krakowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 2000