Wnętrze kolegiaty jest jasne i dobrze oświetlone, dominuje dekoracja stiukowa z dużą ilością złoceń. Iluzjonistyczne malowidła, utrzymane w lekkiej i harmonijnej kolorystyce, zwracają uwagę wspaniałą kompozycją oraz doskonałymi skrótami perspektywicznymi, budującymi na ścianach i sklepieniach wrażenie głębi. Przedstawienia malarskie i dekoracja rzeźbiarska są ściśle połączone ze sobą i z architekturą, i tworzą w świątyni bogaty program ideowy z licznymi przedstawieniami ze Starego i Nowego Testamentu oraz alegoriami i postaciami świętych. Elementy rzeźbiarskie projektował i wykonywał z pomocą warsztatu Baltazar Fontana, autorami malowideł natomiast są: Karol Dankwart oraz bracia: Innocenti i Karol Monti.
Artykulacja ścian prezbiterium, nawy i transeptu przeprowadzona jest za pomocą kompozytowych pilastrów na których wspiera się wydatne, przełamujące się na ich osiach belkowanie. Wszystkie elementy architektoniczne pokrywa obfita dekoracja - stiukowe girlandy owoców i kwiatów i rozmaite motywy ornamentalne, w głowicach pilastrów pojawiają się obfite owocowe festony i główki aniołków. Zarówno w ścianach nawy jak i w prezbiterium znajdują się okna, zamknięte łukiem segmentowym, ujęte w profilowane obramienia - okna w kaplicach boczny są zamknięte półkoliście.