ul. Jabłonowskich 18
Kościół św. Jana Kantego to kościół parafialny osiedla Bronowice Małe, w Dzielnicy VI Bronowice. Osiedle to powstało przy trasie wylotowej do Katowic w latach siedemdziesiątych XX wieku, kościół wybudowano w latach 1983 – 1992. Został usytuowany w skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Bronowickiej. Twórcą projektu świątyni był architekt Krzysztof Bień – również ten architekt był twórcą pierwotnego projektu urbanistycznego całego osiedla.
Od około połowy XX wieku istniała na Bronowicach parafia św. Antoniego z Padwy z kościołem parafialnym przy ul. Pod Strzechą. Z kolejnymi latami powstawały kolejne osiedla i mała parafia przestała być wystarczająca dla coraz większej liczby wiernych. W 1981 otrzymano pozwolenie prezydenta Miasta Krakowa na wybudowanie nowej świątyni i utworzenie nowej parafii i wyznaczono teren pod budowę. Parafię Św. Jana Kantego została erygowano w 1984 przez kardynała Franciszka Macharskiego. Na placu budowy postawiono kaplicę, która w czasie prac budowlanych miała pełnić funkcję kościelne. Korzystano z niej prawie siedem lat, w 1992 budowa świątyni była ukończona.
Bryła kościoła św. Jana Kantego przywołuje skojarzenia z architekturą Le Corbusiera, a przede wszystkim z jego słynną realizacją: kaplicą w Notre-Dame du Haut w Ronchamp. Kształt kościoła kojarzony jest z wielką łodzią podwodną. Jest on nakryty owalnym, nadwieszonym dachem, który układa się w spiralę, oplatającą ustawioną centralnie niewysoką wieżę w kształcie walca, zwieńczoną krzyżem. Nad częścią prezbiterialną kościoła dach jest lekko uniesiony do góry. Elewacje zewnętrzne kościoła mają ciemnoszary kolor surowego betonu, nie pojawiają się tu żadne elementy dekoracyjne, a bryłę urozmaicają prześwity małych i dużych prostokątnych okien.
Wnętrze kościoła jest dwupoziomowe. Kościół dolny jest niski, jego wnętrze jest raczej kameralne, a w ołtarzu zobaczymy wizerunek Matki Boskiej Ostrobramskiej. Jego tło stanowi okno z barwnym witrażem z motywami roślinnymi. Natomiast kościół górny to przestronna, ale również nie wysoka przestrzeń. Wystrój jest raczej skromny i bardzo jednolity stylistycznie. Zwróćmy uwagę na podwieszone sklepienie siatkowe z umieszczonymi w oczkach siatki światłowodami. Ściany, pomalowane na jasnobeżowy kolor współgrają z jasnym, ciepłym kolorem drewnianych ławek. Po prawej stronie nawy kościoła na ścianie zobaczymy płaskorzeźbione w jasnym drewnie Stacje Drogi Krzyżowej, wykonane przez Elżbietę i Piotra Zbrożek, poświęcone w 2000 roku. Przy wejściu do zakrystii umieszczono drewnianą figurę siedzącego Anioła, który trzyma w wyciągniętych rękach całun – figura ta symbolizuje XV Stację czyli Zmartwychwstanie Chrystusa.
W górnej partii ściany, tuż przy stropie znajdują się nieduże, prostokątne okna z witrażami, które zaprojektował Andrzej Dzięgielewski. Kompozycje witrażowe przedstawiają barwne, abstrakcyjne pejzaże, w których przeważają ciepłe, żywe kolory żółty i błękitny.
Przestrzeń prezbiterium nie została w szczególny sposób wyodrębniona w kościele. Jest podwyższona o trzy stopnie i oświetlona przez okrągłe okno w stropie. Na ścianie zamykającej prezbiterium widzimy ułożone do mniej więcej 1/3 wysokości płyty marmurowe w kolorze jasnobrązowym. W centralnym miejscu w marmurowe płyty na ścianie wkomponowane jest tabernakulum, zwieńczone wykonanym z metalu krzewem, który ma symbolizować biblijny Krzew Gorejący. Obok, po prawej stronie umieszczono rzeźbiony w drewnie krucyfiks, którego autorem jest Piotr Zbrożek. Również on wyrzeźbił drewnianą figurę Matki Boskiej ustawioną po lewej stronie prezbiterium. Po prawej stronie natomiast zwróćmy jeszcze uwagę na owalny obraz, przedstawiający św. Jana Kantego – to osiemnastowieczne dzieło jest darem dla kościoła z krakowskiej kolegiaty św. Anny.
W kościele znajduje się jedna kaplica – Kaplica Chrztu Świętego. W jej centralnym miejscu jest ustawiona duża, efektowna chrzcielnica, symbolizująca fale rzeki Jordan. W chrzcielnicy umieszczono kamień przywieziony z Jordanu, a obok ustawiono drewnianą figurę Jana Chrzciciela. Na ścianach kaplicy zwróćmy uwagę na płaskorzeźbioną dekorację, która w symboliczny sposób ilustruje różańcowe Tajemnice Światła.
Obecnie kościół św. Jana Kantego stoi wśród wysokich bloków mieszkalnych osiedla i otoczony jest przez ruchliwe ulice. Jego twórcom zarzuca się dziś pominięcie kontekstu architektonicznego i usytuowanie świątyni w miejscu, w którym jego bryła wygląda raczej niezgrabnie i przypadkowo.
Opracowała Katarzyna Zychowicz