Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Golddrop

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

ul. Władysława Łokietka 60

           Kościół św. Królowej Jadwigi to kościół parafialny, usytuowany na jednym z osiedli krakowskiej Dzielnicy IV Prądnik Biały – na osiedlu Krowodrza Górka, które do 1991 nosiło nazwę XXX-lecia PRL. W związku z intensywną rozbudową osiedla w latach siedemdziesiątych, podjęto starania o pozwolenie na budowę nowego kościoła i uzyskano ją w 1977 roku. Dwa lata później został wyznaczony plac budowy i zatwierdzony plan architektoniczny. W 1983 kardynał F. Macharski poświęcił dolny kościół, który służył parafii do momentu ukończenia budowy. W 1990 miała miejsce uroczysta konsekracja nowej świątyni.

           Kościół został usytuowany między ul. Władysława Łokietka, ul. J. Wybickiego i ul. Racławicką, jego budowa trwała do 1989, a projekt stworzyli dwaj architekci: Romuald Loegler i Jacek Czekaj. Do boków kościoła dobudowane są dwa prostokątne skrzydła parafialnych zabudowań, w których umieszczono między innymi klasztor, szkołę i dom kultury.

           Kościół zbudowano z zastosowaniem konstrukcji żelbetowej oraz betonu, przy wykonywaniu elementów architektonicznych wykorzystano również płyty ceramiczne oraz blachę miedzianą. Przed kościołem ustawiony jest Krzyż Papieski – ten sam, który w 1979 w czasie pierwszej pielgrzymki papieża Jana Pawła II był ustawiony na krakowskich Błoniach. Przed kościołem stoi również poświęcony w 1992 obelisk z pozostałościami pomnika Grunwaldzkiego, zburzonego przez Niemców w 1939 roku.

           Kościół został wzniesiony na planie krzyża greckiego. Spoglądając na budowlę od strony ul. Łokietka widzimy elewację frontalną o lekko falowanej linii. Modernistyczna bryła kościoła Św. Jadwigi Królowej ma formę zbliżoną do sześcianu, przeciętego po przekątnych – całość przypomina monumentalną, geometryczną abstrakcyjną rzeźbę, wzbogacaną licznymi przeszkleniami i świetlikami. W jej kształcie zwraca się uwagę na podobieństwo do architektonicznych pomysłów wybitnego francuskiego architekta i urbanisty, Le Corbusiera.

           Zewnętrzna betonowa elewacja świątyni ma beżowy kolor z charakterystyczną fakturą w kratkę – to pozostałość szalunku wykonanego w trakcie budowy. Dekoracyjnym akcentem elewacji są ciemnoniebieskie drzwi wejściowe i ślusarka okienna, również pomalowana na ten sam, ciemnoniebieski kolor. Wnętrze - przestronne, asymetryczne, również jest utrzymane w dość surowym tonie. Kasetonowy strop wspiera się na kilku wysokich słupach, ustawionych pośrodku budowli i w narożach. Betonowe ściany i strop mają jasnobeżowy kolor, poprzecinane są wysokimi prostokątnymi, oprawionymi w niebieskie kratownice oknami z witrażami projektowanymi przez Jerzego Skąpskiego i wykonanymi po 1990 roku.

           W podwyższonej o kilka stopni części prezbiterialnej widzimy wysokie okno z barwnym witrażem, prezentującym abstrakcyjną kompozycję zatytułowaną: Syn, utrzymaną w żywych, kontrastowych kolorach żółtych i niebieskich. Witraż pełni tu funkcję nastawy ołtarzowej i jest tłem dla wysokiego stalowego krucyfiksu z rzeźbą Chrystusa, wykonaną z poliestru. Rzeźba ta jest repliką Chrystusa Ukrzyżowanego z Katedry Wawelskiej, ma wysokość blisko 4 m, wykonana została w 1987 roku. Po prawej stronie ustawiona jest monumentalna brązowa rzeźba – ponad dwumetrowy ekspresyjny posąg klęczącej św. Jadwigi Królowej, zwróconej w stronę prezbiterium. Całość tworzy symboliczną scenę świętej Jadwigi modlącej się przed krucyfiksem. W kościele zobaczymy też namalowany przez Piotra Moskala wizerunek św. Jadwigi z 1997, który powstał na okazję uroczystości kanonizacji polskiej królowej.

           Elementy wyposażenia świątyni zaprojektowała Maria Osterwa-Czekaj. Ołtarz i ambonę wykonano z popielatego, żyłkowanego marmuru i mają one bardzo proste, kubiczne formy. W ołtarzu umieszczony jest relikwiarz z relikwiami św. Jadwigi. Zwiedzając kościół zwróćmy jeszcze uwagę na umieszczone na parapecie chóru muzycznego Stacje Drogi Krzyżowej – ekspresyjne, płaskorzeźby z marmuru i brązu połączonych z czarnych drewnem wykonał Maciej Zychowicz.

           Na dolnym poziomie kościoła znajduje się Kaplica Matki Boskiej Ostrobramskiej – również tutaj zobaczymy asymetryczne wnętrze na nieregularnym planie, jednak zdecydowanie niższe i słabiej oświetlone – znajduje się tu jedno okno z witrażem zaprojektowanym również przez J. Skąpskiego. Ściany oraz kasetony mają podobny jak w górnym poziomie szaro-beżowy kolor. Elementy wyposażenia dla kaplicy, czyli marmurową ambonę, ołtarz oraz chrzcielnicę zaprojektowali Teresa Iwanejko-Tarczyńska oraz Maciej Zychowicz. Elementem dekorującym wnętrze są malowidła wykonane przez T. Iwanejko-Tarczyńską. Są to barwne kompozycje, tworzone z naklejanych na tło różnych kawałków materiałów o zróżnicowanej fakturze. W części prezbiterialnej zobaczymy kompozycję w formie krzyża, ukazującą Chrystusa Ukrzyżowanego i Zmartwychwstałego. W kaplicy umieszczono także Stacje Drogi Krzyżowej, malowane w kolorystyce szarobrązowej, ożywianej białymi i czerwonymi akcentami. Warto zapamiętać również, że w dolnej kaplicy kościoła św. Jadwigi Królowej znajduje się Panteon Żołnierzy AK Kresów Wschodnich i zobaczymy tam wmurowane w ścianach liczne tablice pamiątkowe, fundowane przez różne organizacje kombatanckie.

                                                       Opracowała Katarzyna Zychowicz

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Dodatkowe informacje