Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Golddrop

Gioacchino Antonio Rossini

(29 II 1792 Pesaro – 13 XI 1868 Paryż)

włoski kompozytor operowy

rodzina

syn Giuseppe, trębacza miejskiego i Anny – śpiewaczki

poślubił:

1. Isabella Colbran

2. Olimpia Pelissier – hiszpańska śpiewaczka

biogram

           Kompozycję studiował w Bolonii, następnie pozostawał na pensji neapolitańskiego impresaria Domenico Barbarji, któremu na bieżąco dostarczał opery (miał pisać dwie opery rocznie dla Teatro San Carlo w Neapolu).

           Przebywał w Londynie i Paryżu, gdzie otrzymał honorową posadę "pierwszego kompozytora króla". Karierę operową zakończył „Wilhelmem Tellem”.

Zmarł w swojej posiadłości ziemskiej koło Paryża.

dzieła

opery:

1806 - Demetriusz i Polibiusz (Demetrio e Polibio)premiera 1812 V 18 - Teatro Valle, Rzym

1810 XI 3 - Weksel małżeński (La cambiale di matrimonio)Teatro San Moisè, Wenecja

1811 X 26 - Dziwaczne nieporozumienie (L'equivoco stravagante) Teatro del Corso, Bolonia

1812 I 8 - Szczęśliwe oszukanie (L'inganno felice) Teatro San Moisè, Wenecja

1812 III 14 - Ciro in Babilonia, o sia La caduta di BaldassareTeatro Comunale, Ferrara

1812 V 9 - Jedwabna drabinka (La scala di seta)Teatro San Moisè, Wenecja

1812 IX 26 - Kamień probierczy (La pietra del paragone)Teatro alla Scala, Mediolan

1812 XI 25 - Okazja czyni złodzieja (L'occasione fa il ladro, ossia Il cambio della valigia)Teatro San Moisè, Wenecja

1813 I 27 - Il Signor Bruschino, ossia Il figlio per azzardoTeatro San Moisè, Wenecja

1813 II 6 - TancrediTeatro La Fenice, Wenecja

1813 V 22 - Włoszka w Algierze(L'italiana in Algeri</i>) Teatro San Benedetto, Wenecja

1813 XII 26 - Aureliano in PalmiraTeatro alla Scala, Mediolan

1814 VIII 14 - Turek we Włoszech (Il turco in Italia) Teatro alla Scala, Mediolan

1814 XII 26 - SigismondoTeatro La Fenice, Wenecja

1815 X 4 - Elżbieta, królowa Anglii (Elisabetta Regina d'Inghilterra)Teatro San Carlo, Neapol

1815 XII 26 - Torvaldo e DorliskaTeatro Valle, Rzym

1816 II 20 - Almaviva, o sia L'inutile precauzioneTeatro Argentina, Rzym

1816 - Cyrulik sewilski (Il Barbiere di Siviglia)

1816 IX 26 - Gazeta (La gazzetta, ossia Il matrimonio per concorso) Teatro de' Fiorentini, Neapol

1816 XII 4 - Otello, ossia Il moro di VeneziaTeatro del Fondo, Neapol

1817 I 25 - Kopciuszek(La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo</i>) Teatro Valle, Rzym

1817 V 31 - Sroka złodziejka (La gazza ladra)Teatro alla Scala, Mediolan

1817 XI 11 - ArmidaTeatro San Carlo, Neapol

1817 XII 27 - Adelajda z Burgundii (Adelaide di Borgogna, ossia Ottone, re d'Italia) Teatro Argentina, Rzym

1818 III 5 - Mojżesz w Egipcie (Mosè in Egitto)Teatro San Carlo, Neapol

1818 - Adina, o Il califfo di Bagdadpremiera 1826 V 22 - Real Theatro de S. Carlos, Lizbona

1818 XII 3 - Riccardo i Zoraide (Ricciardo e Zoraide)Teatro San Carlo, Neapol

1819 III 27 - Hermiona(Ermione) Teatro San Carlo, Neapol

1819 IV 24 - Edward i Krystyna (Eduardo e Cristina) Teatro San Benedetto, Wenecja

1819 IX 24 - Dziewica z jeziora(La donna del lago)Teatro San Carlo, Neapol

1819 XII 26 - Bianka I Falliero(Bianca e Falliero, o sia Il consiglio dei tre)Teatro alla Scala, Mediolan

1820 XII 3 - Mahomet II (Maometto second)Teatro San Carlo, Neapol

1821 II 24 - Matilde Shabran, o sia Bellezza e Cuor di FerroTeatro Apollo, Rzym

1822 XII 16 - ZelmiraTeatro San Carlo, Neapol

1823 II 3 - SemiramideTeatro La Fenice, Wenecja

1825 VI 19 - Podróż do Reims (Il viaggio a Reims, ossia L'albergo del giglio d'oro)Théâtre Italien, Paryż

1826 X 9 - Oblężenie Koryntu (Le Siège de Corinthe) Théâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż

1827 III 26 - Mojżesz i faraon (Moïse et Pharaon, ou Le passage de la Mer Rouge)Théâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż

1828 VIII 20 - Hrabia Ory (Le Comte Ory)Théâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż

1829 VIII 3 - Wilhelm TellThéâtre de l'Académie Royale de Musique, Paryż

Utwory sakralne:

Stabat Mater

Mała Msza Uroczysta (Petite Messe Solennelle)

Utwory kameralne:

6 sonat na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i kontrabas

Utwory fortepianowe:

Grzechy starości (Péchés de vieillesse)

kalendarium

1806 – rozpoczął naukę w Liceo Musicale w Bolonii, między innymi u Stanislao Mattei

1810 XI 3 - debiutował operą buffa La combiale di matrimonio w Teatro San Moisè w Wenecji

1813 – 1814 - działał głównie w Mediolanie

1815 – 1817 – komponował w Neapolu

1815 – 1822 - był dyrektorem artystycznym i komponował dla teatrów w Neapolu

1822 III 16 – poślubił Isabellę Colbran

1822 - odbył się festiwal jego oper w Wiedniu

1823 XI 10 – przybył do Paryża

1823 XI 12 – w Paryżu odbyła się prapremiera Cyrulika sewilskiego

1823 XI 16 – na jego cześć odbyło się uroczyste przyjecie

1823 XII 1 – wysłał z Londynu do władz francuskich projekt umowy objęcia kierownictwa Theatre Italien w Paryżu

1824 II 27 – uzgodnił z dworem francuskim napisanie opery wypełniającej cały wieczór

1824 XI 26 - objął dyrekcję Théâtre - Italien w Paryżu

1826 – został mianowany pierwszym kompozytorem królewskim oraz „inspektorem generalnym śpiewu we Francji”

1830 – oba urzędy zostają mu odebrane, procesuje się i otrzymuje roczną pensję w wysokości 6 000 franków

1833 II 24 – uroczysta premiera Cyrulika sewilskiego otwierająca nowy gmach Teatru Wielkiego w Warszawie

1835 – rozwiódł się z Isabelle Colbran

1836 – przeniósł się do Bolonii, gdzie zreorganizował Liceo Musicale

1846 VIII 21 – w Paryżu poślubił Olympię Pellisier

1848 – przeniósł się do Florencji

1851 V 1 – w Bolonii przyjął wizytę austriackiego namiestnika hrabiego Nobili

1853 III 12 – w Krakowie kierownictwo opery niemieckiej wznowiło występy operowe galowym przedstawieniem Cyrulika sewilskiego

1855 – osiedlił się w Paryżu

Dodatkowe informacje